حسابا

ارزش افزوده و سامانه مودیان

ارزش افزوده و سامانه مودیان

 

ماده ۶ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان

 

بر اساس آیین نامه اجرایی ماده ۶ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان فروش کالا و ارائه خدمات مشمول مالیات و عوارض  بر ارزش افزوده از طریق صورتحسابهای الکترونیکی صادره با درج مالیات و عوارض بر ارزش افزوده در سامانه مودیان در یک دوره مالیاتی صورت می‌پذیرد.

 

طبق آیین نامه اجرایی ماده ۶ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، فروش کالا و ارائه خدمات مودیان مالیاتی طی صدور صورتحساب الکترونیکی تا میزان ۳ برابر مالیات و عوارض بر ارزش افزوده متعلقه فصل قبل به عنوان حد مجاز فروش در نظر گرفته می‌شود.

 

حد مجاز فروش در سامانه مودیان

 

زمانی که حد مجاز فروش مودی مالیاتی در کارپوشه مالیاتی به پایان برسد مودی مالیاتی بایستی به نسبت پرداخت یا ترتیب پرداخت مالیات و عوارض بر ارزش افزوده مربوطه در همان فصل و در همان زمان اقدام نماید.

اگر مودی مالیاتی جهت پرداخت یا عدم پرداخت مالیات و عوارض بر ارزش افزوده متعلقه اقدام ننماید نسبت به صدور صورتحساب الکترونیکی بدون تخصیص مالیات و عوارض بر ارزش افزوده بایستی اقدام کرده و نمی‌تواند هیچ گونه ارزش افزوده‌ای را از مشتریان و خریداران خود درخواست نماید.

این نکته حائز اهمیت است که در زمان عدم دریافت و تخصیص مالیات و عوارض ارزش افزوده در سامانه مودیان در زمان عدم پرداخت یا ترتیب پرداخت بدهی مربوطه به نسبت صورتحسابهای الکترونیکی که صادر شده بایستی بدهی خود را بدون دریافت از مشتریان به سازمان امور مالیاتی پرداخت نماید.

 

جایگزین اظهارنامه ارزش افزوده

کلام نهایی

 

زمانی که مودیان مالیاتی از سامانه مودیان و کارپوشه مالیاتی استفاده می‌کنند با توجه به حد مجاز فروش دیگر نیازی به ارسال اظهارنامه ارزش افزوده به صورت فصلی نداشته و می‌توانند با توجه به حد مجاز فروش به نسبت پرداخت یا ترتیب پرداخت بدهی مالیات و عوارض ارزش افزوده خود اقدام کنند.

 

اگر مودی مالیاتی تا ۳ برابر فصل قبل خود بدهی مالیات و عوارض ارزش افزوده نداشته باشد مشمول حد مجاز فروش نبوده و می تواند مجددا اظهارنامه مالیات و عوارض بر ارزش افزوده خود را از طریق درگاه ملی خدمات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی و مراجعه به سامانه مالیات ارزش افزوده اقدام نماید.

 

مشاوره تلفنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب