حسابا
اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی

اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی

اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی در واقع کارنامه ای از عملکرد سالانه مودیان اشخاص حقیقی است. مالیات بر عملکرد از مهمترین منابع درآمد دولت به شمار می‌رود و مودیان باید اظهارنامه خود را کامل و به طور دقیق برای سازمان امور مالیاتی ارسال کنند. نحوه تنظیم اظهارنامه اشخاص حقیقی گروه اول و ارسال آن برای مودیان مالیاتی دغدغه محسوب می‌شود.

در این مقاله درباره اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی ۱۴۰۱ صحبت خواهیم کرد.

اشخاص حقیقی چه کسانی هستند؟

تمامی صاحبان حرفه ای، اصناف، کسبه ها و … که به صورت انفرادی در حال فعالیت هستند یا صاحبان مجموعه های تولیدی که تحت عنوان مشارکت مدنی و دیگر عناوین درآمدی را به دست می‌آورند، مطابق نظر سازمان امور مالیاتی اشخاص حقیقی نام دارند و به ۳ گروه طبقه بندی می‌شوند.

وظایف صاحبان مشاغل گروه اول

صاحبان گروه اول مانند اشخاص حقوقی و شرکتها وظیفه دارند اطلاعات خود را در قالب اظهارنامه ارائه کنند. برای تکمیل اظهارنامه مکلف هستید اطلاعاتی همچون اطلاعات هویتی و بانکی، معافیت‌ها، بخشودگی‌ها، مجوزها، شماره دفاتر کل و دفاتر روزنامه، موجودی کالا را مطابق جداول استخراج از سیستم حسابداری، اعلام میزان صادرات و واردات، خدمات ارائه شده، ترازنامه، سود و زیان، اطلاعات اجاره املاک را درون اظهارنامه وارد کنید.

وظایف صاحبان مشاغل گروه دوم

صاحبان گروه دوم وظایفی مانند مشاغل گروه اول دارند. تنها یک تفاوت وجود دارد آن هم این است که وظیفه ندارند تا دفاتر قانونی را دریافت و نگهداری کنند. به جای ارائه صورت سود و زیان، ترازنامه باید اطاعات صورت درآمد و هزینه های مربوط به خرید و فروش کالا و خدمات را ارائه کنند و دیگر اجزای اظهارنامه را با اطلاعات هویتی و مشخص کردن مجوزها، معافیت‌ ها و بخشودگی‌ها شروع کنند. در نهایت با اضافه کردن اطلاعات حساب ‌های بانکی، موجودی مواد و کالا در اول دوره و طی دوره و پایان دوره، اطلاعات شرکا و وضعیت محل تجاری تکمیل خواهد شد. سپس با ذکر اینکه فرد کیست و چه سِمَتی دارد، اظهارنامه تکمیل و به سازمان امور مالیاتی ارسال می‌شود.

توصیه می‌شود اظهارنامه مالیاتی ۱۴۰۱ را نیز بخوانید.

وظایف صاحبان مشاغل گروه سوم

این گروه از مشاغل همانند گروه دوم هستند، یعنی دیگر نیازی به ارائه دفاتر کل و روزنامه نمی‌باشند. تنها تفاوتی که وجود دارد این است که گروه دوم بایستی صورت کامل درآمد را ارائه کنند و چنانچه که برای سازمان امور مالیاتی فقط ارائه خلاصه درآمد کافی است و دیگر تکالیف آنها در اظهارنامه مشترک می‌باشد. این تکالیف از تکمیل اطلاعات هویتی شروع می‌شود و در نهایت با تکمیل جدول و اطلاعات معافیت مرتبط به اشخاص، مجوز فعالیت و بخشودگی و مجوز فعالیت و تکمیل دیگر اطلاعات معمول اظهارنامه خود را به صورت الکترونیکی و ارسال سازمان امور مالیات تکمیل خواهد شد.

مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی 1401

مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی ۱۴۰۱

مطابق قوانین مالیاتی ایران، مهلت ارائه اظهارنامه اشخاص حقیقی تا پایان خرداد ماه در هر سال است. مهلت تنظیم اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی برای عملکرد در سال ۱۴۰۱ مانند سال های قبل تا پایان روز سه شنبه ۳۱ خرداد ماه سال ۱۴۰۱ اعلام شده بود.

طبق بخشنامه شماره  ۲۰۰/۲۲۹۶۱/د مورخ ۱۴۰۱/۴/۱۵ سازمان امور مالیاتی با هماهنگی ستاد ملی کرونا، مهلت ارائه اظهارنامه اشخاص حقیقی برای عملکرد سال ۱۴۰۰ را تا ۱۴۰۱/۴/۳۱ تمدید شده است. البته که این زمان مصادف روز ۳۱ تیر ماه ۱۴۰۱ جمعه است که آخرین مهلت برای ارسال اظهارنامه عملکرد ۱۴۰۱، تا پایان روز شنبه ۱ مرداد ماه ۱۴۰۱ می‌باشد.

مراحل تنظیم اظهارنامه عملکرد اشخاص حقیقی و صاحبان مشاغل چگونه است؟

سازمان امور مالیاتی در جهت آسان نمودن فرآیند خوداظهاری مالیاتی، انجام تمامی تکالیف مالیاتی را به صورت الکترونیکی ممکن کرده است.

برای تهیه و تنظیم اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی باید ۴ مرحله را طی کنید:

مراجعه به سامانه ملی مالیاتی به نشانی my.tax.gov.ir

  1. اقدامات اولیه و آماده کردن مدارک
  2. تکمیل و ارسال اظهارنامه مالیاتی و فرم تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم
  3. پرداخت مالیات
  4. تهیه نسخه چاپی اظهارنامه تایید شده و بایگانی کردن مدارک

تنظیم اظهارنامه مالیاتی را برای اطلاعات بیشتر مطالعه کنید.

اشخاص مشمول تبصره ماده ۱۰۰ مالیات‌های مستقیم

در هر سال سازمان امور مالیاتی برای آسان نمودن وصول مالیات از مودیان و کمتر شدن حجم فعالیت مسئولین رسیدگی کننده، تسهیلاتی را به عنوان تبصره ماده ۱۰۰ برای اشخاص حقیقی گروه دوم و سوم قائل خواهد شد تا بتوانند با پرداخت مالیاتی مبنی بر توافق، اشخاص را به گزارشگری سریعتر تشویق می‌کند. البته این در حالی است که برای عملکرد ۱۴۰۱ کلیه گروه های اول و دوم و سوم امکان بهره مندی از شرایط تبصره ماده را داشته باشند و در صورتی که جمع فروش همراه با ارائه خدمات مودیان تا مجموع ۴۵ میلیارد ریال باشد می‌توانند از توافق نامه تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم استفاده کنند.

مشاوره برای اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی

مشاوره برای اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی

مودیان می‌توانند برای پرداخت مالیات در ۱۴۰۱ از مشاوره به صورت حضوری، آنلاین و تلفنی جهت برطرف کردن اشتباهات در راستای تکمیل اظهارنامه مالیاتی بهره مند شوند.

مشاوره مالیاتی دریافت کنید.

نحوه تقسیط مالیات عملکرد ۱۴۰۰

طبق دستورالعمل  ۲۰۰/۱۴۰۱/۵۲۷، مودیان مالیاتی می‌توانند به منظور تقسیط مالیات بر عملکرد ۱۴۰۱ درخواست خودشان را ثبت کنند و بدهی مالیاتی و یا مالیات عملکرد خودشان را تا ۴ ماه بعدی یعنی اواخر مهر ۱۴۷۰۱ پرداخت کنند. در غیر این صورت مشمول  ۲.۵% جریمه‌ای نسبت به مالیات پرداخت نشده به صورت ماهانه می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب