حسابا
بخشنامه حقوق و دستمزد سال 1401

بخشنامه حقوق سال ۱۴۰۱

با فرا رسیدن سال نو بسیاری از کارمندان و کارگران قصد دارند بدانند پایه حقوق و دستمزد آن ها چه میزان افزایش خواهد داشت. در این مقاله به بررسی و بازبینی پایه حقوق کارمندان طبق ابلاغیه در بخشنامه حقوق سال ۱۴۰۱ در شرکت حسابداری حسابا خواهیم پرداخت.

حداقل حقوق طبق چه مسائلی تعیین می شوند؟

  • نرخ تورم سالانه
  • سطح زندگی و رفاهی در جامعه
  • هزینه های سبد معیشت هر خانوار

وظیفه پیشنهاد مبلغ حداقل حقوق بر عهده چه کسانی است؟

توسط شورای عالی کار که تشکیل شده است از:

  • وزیر کار و رفاه اجتماعی
  • نماندگان کارگران
  • نمایندگان کارفرمایان

نکته: افزایش حقوق صرفاً حداقل حقوق وزارت کار نخواهد بود. چرا که شامل حق مسکن، حق اولاد، سنوات و بن کارگری هم می شود.

طبق تصمیم شورای عالی کار حداقل حقوق کلیه کارمندان و کارگران ۵۷.۴% افزایش یافته است. بنابراین حداقل دستمزد ماهیانه از ۲ میلیون و  ۵۵۴ هزار و ۹۵۰ تومان به ۴ میلیون و ۱۷۹ هزار و ۷۵۰ تومان رسیده است. نتیجه می گیریم حداقل مزد روزانه از ۸۸ هزارتومان به ۱۳۹ هزارتومان در رسیده است.

بیشتر بخوانید: معافیت دو هفتم مالیات بر حقوق

شورای عالی کار و نمایندگان پس از بررسی و گفتگو درباره تعیین حداقل دستمزد سال جاری (۱۴۰۱) در ماده ۴۱ قوانین وزارت کار، با توجه به مصالح کارگران در برابر میزان درآمد آن ها به سطح گذراندن معاش و ضروریت بنگاهان تولیدی، همچنین شرایط اقتصادی کشور، حفظ نیروی کار و عدالت دستمزدها در کارگاه ها و تمام موارد کلی را در بخشنامه حقوق سال ۱۴۰۱، تصویب و به عمل آورده اند:

۱- از ابتدای سال ۱۴۰۱ لااقل دستمزد روزانه با نرخ برابر برای تمامی کارگرانی که مشمول قانون کار هستند، مبلغ ۱,۳۹۳,۲۵۰ ریال تعیین و در نظر گرفته شده است. از ابتدای سال جدید دیگر جوانب مزدی روزانه ۳۸% مزد ثابت و یا مزد مبنا (مرتبط به موضوع ماده ۳۶ قانون کار می باشد) بعلاوه روزانه ۱۷۱,۷۲۲ ریال نسبت به نرخ آخر دستمزد سال ۱۴۰۰ افزایش پیدا می کند.

تبصره ۱- دستمزد کارگران مشمول طرح های طبقه بندی و مشاغل مصوب وزارت کار تعاون و همچنین کار و رفاه اجتماعی و دستمزد ثابت دیگر کارکنان (کارگران) نباید از مبلغ تعیین شده در بند یک کمتر بشود.
۲- کارگرانی که در سال جدید ۱۴۰۱ دارای یک سال سابقه کاری شده اند، و کارگرانی که یک سال از آخرین پایه سنواتی که دریافت کرده اند گذشته است. روزانه ۷۰,۰۰۰ ریال به عنوان سنوات به آن ها پرداخت خواهد شد.
تبصره ۲- کارگران فصلی نسبت به مدت زمان کارکردشان در سال ۱۴۰۰ میزان تعیین شده در بند ۲ بخشنامه حقوق سال ۱۴۰۱، نیز به آن ها تعلق خواهد گرفت.

۳-  باتوجه به مصوبه ۱۳۸۷.۷.۲۱ شورای عالی کار و نمایندگان در راستای خشنودی کلیه کارگران و همچنین کارفرمایان به منظور تحکیم کارگران، به غیر از دائم و موقت تعیین شده از آغاز سال ۱۴۰۱
کمک هزینه موارد مصرفی خانوار به عنوان مزایای ترفیه موضوع تبصره ۳ ماده ۳۶ قوانین وزارت کار بابت هر یک از کارگران، به صورت ماهیانه مبلغ ۸,۵۰۰,۰۰۰ ریال (هشت میلیون و پانصد هزار ریال) از کارفرما دریافت می کنند.

تبصره ۳- طبق بخشنامه حقوق سال ۱۴۰۱، شورای عالی کار و نمایندگان در جهت تقویت مهارت محوری و خشنودی کارگرانی که دارای سابقه کار هستند. از ابتدای سال ۱۴۰۱ تمامی کارگران که قرار دائم و موقت قانون کار دارند، و کارگرانی که دارای یک سابقه کار شده باشد یا کسانی که یک سال از آخرین سنواتی که از همان کارگاه دریافت کرده اند گذشته باشد، به غیر از اینکه حق سنوات و حق مزایای پایان کار خود را چه تسویه کرده باشند چه تسویه نکرده باشند، مشمول دریافت حق پایه سنوات خواهند بود.

۴-  شاخصه های مرتبط به چگونگی نحوه اعمال افزایش تعین شده در بند ۱ و تبصره ۲، کارگاه هایی که دارای طرح طبقه بندی مشاغل هستند. و کارگران کارمزدی و چگونگی ارتقای طبقه شغلی به سبب دستورالعمل های اداره کل روابط کار و جبران خدمت خواهد بود.

۵- ضوابط بخشنامه حقوق سال ۱۴۰۱، در برگیرنده دانشجویان و دانش آموزان که در تعطیلات تابستانی سال جاری در کارگاه ها مشغول به کار می شوند، نخواهد بود.

۶- واحدهایی که مشمول قانون کار به منظور ایجاد رابطه هر چه بیشتر دستمزد و مزایا با بهره جویی و ایجاد انگیزه در بین کارکنان خود هستند. علاوه بر اجرای این مصوبات می توانند نسبت به افزایش دستمزد و مزایا در قالب پیمان های دسته جمعی و تایید وزارت کار تعاون اقدام بفرمایند.

نحوه محاسبه عیدی و سنوات سال ۱۴۰۱” را  مطالعه کنید و اطلاعات خود را بیشتر کنید.

نرخ افزایش حقوق بازنشستگی

نرخ افزایش حقوق بازنشستگان به چه شکل است؟

طبق بخشنامه حقوق سال ۱۴۰۱، حداقل حقوق کلیه بازنشستگان، مشترکان صندوق بازنشستگی لشکری و کشوری و سایر ۵ میلیون تومان تعیین و مقرر شده است. به عبارتی ۱۰% افزایش یافته است. یعنی . براساس این مصوبه، حقوق بازنشستگان نسبت به سنوات خدمات قابل قبول، به هیچ وجه زیر ۵۰ میلیون ریال نخواهد بود.

افزایش حقوق برای کدام دسته از افراد است؟

  • قضات
  • دستگاه های اجرایی
  • نیرو های مصلح کشور
  • سازمان انرژی اتمی کشور
  • کارکنان کشوری و لشکری
  • موسسات آموزش پژوهشی
  • کارکنان پیمانی
  • کارکنان رسمی
  • والدین شهدا
  • طرح خدمات پزشکان در وزارت بهداشت

سرانجام دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۱

مطابق بخشنامه حقوق سال ۱۴۰۱، حقوق دریافتی کارگر بدون سابقه و بدون فرزند با مجموع پایه دستمزد ماهیانه ۴۱,۷۹۷,۵۰۰ ریال و بن کارگری ۸,۵۰۰,۰۰۰ ریال و حق مسکن ۴,۵۰۰,۰۰۰ ریال که کل مبلغ برابر است با ۵۶,۷۹۷,۵۰۰ ریال.

حقوق دریافتی برای کارگر دارای یک فرزند برابر است با: ۶۳,۰۷۷,۲۵۰ ریال

حقوق دریافتی برای کارگر دارای دو فرزند برابر است با: ۶۷,۲۵۷,۰۰۰ ریال

شورای عالی کار مبلغ بن کارگران را ۸۵۰ هزار تومان و حق مسکن را ۶۵۰ هزار تومان تعیین کرده است. سرانجام طبق مصوبه مهم شورای عالی کار، در بابت میزان دیگر سطوح مزدی آن را تا ۳۸% افزایش داده است.

دستمزد و حقوق روزانه: ۱,۳۹۳,۲۵۰ ریال (یک میلیون و سیصد و نود و سه هزار و دویست و پنجاه ریال)

دستمزد و حقوق ماهیانه: ۴۱,۷۹۷,۵۰۰ (چهل و یک میلیون و هفتصد و نود و هفت هزار و پانصد ریال)

سنوات روزانه: ۷۰,۰۰۰ ریال

بن کارگری: ۶۵۰ هزار تومان

حق مسکن: ۸۵۰ هزار تومان

مقاله نحوه محاسبه مالیات حقوق ۱۴۰۱ را نیز مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب