حسابا

فرهنگ سازی مالیاتی

همانطور که می دانید در سالهای اخیر درآمد دولت از محل مالیات افزایش قابل توجهی داشته است. از همین رو مسئله فزهنگ سازی مالیاتی موضوعی ست که بیش از پیش قابل توجه دولت قرار گرفته است. فرهنگ سازی مالیاتی به عنوان بستری جهت تحقق اهداف نظام اقتصادی و مالی کشور در نظر گرفته می شود.  از این رو تعریف مالیات: مالیات وجوه نقدی است که دولت برای تأمین هزینه های عمومی خود و بر اساس قوانین و مقررات موجود از مؤدیان دریافت می­نماید. مالیات به صورت غیر مستقیم، برای کنترل فعالیت های اقتصادی بنگاه­ ها و تعیین سیاست­های مالی دولت نیز در نظر گرفته می‌شود.

فرهنگ مالیاتی یعنی القاء به باور و یقین مردم جهت پرداخت مالیات به میل باطنی خود و جهت انجام وظیفه شخصی خود است و هر زمان بتوان در خصوص این موضوع به قطعیت رسید یعنی فرهنگ مالیاتی در کشور به هدف خود رسیده است. برای ترویج این موضوع بایستی در زمینه قوانین مالیاتی آموزش ها و آگاهی های لازم به اعضاء جامعه ارائه گردد تا در زمان پرداخت مالیات آن هم با رعایت عدل و انصاف مودیان با میل و رغبت کامل خود اقدام نمایند.

رشد فرهنگ سازی مالیاتی جهت پرداخت هر چه بهتر مالیات کسب و کارها به افزایش درآمدهای مالیاتی و کاهش اتکا به درآمدهای نفتی دولت منجر خواهد گردید. اگر باور و اعتقاد مردم در خصوص صرف پرداخت مالیات در زیر ساختهای اقتصادی و اجتماعی کشور به صورت شفاف و واضح اطلاع رسانی و اعلام گردد قطعا به فرهنگ سازی مالیاتی کمک شایان ذکری می‌نماید.

اگر شهروندان قبل از پرداخت مالیات متعلقه خود نسبت به برنامه های آتی دولت جهت محل هزینه های مربوطه اطلاع و آگاهی کامل داشته باشند خود این مسئله موجب پذیرش مسئولیت های اجتماعی افراد کمک نموده و زمینه ساز رشد و ارتقا فرهنگ مالیاتی می‌گردد.

البته پرداخت مالیات و عوارض ارزش افزوده به عنوان یکی از راهکارهای بسیار مناسب است به جهت آنکه بسیاری از این وجوه به حساب شهرداری‌ها و دهیاری‌ها واریز در طول سال واریز و این سازمانها از این وجوه برای انجام هزینه های عمومی خود اقدام نموده و پیشرفتهای قابل توجهی نیز صورت پذیرفته است.

دولت نیز با توجه به برداشتن گام های موثر در جهت پیشبرد هر چه بهتر فرهنگ مالیاتی با اطلاع رسانی های لازم در فضای عمومی کشور، تعیین اهداف دقیق سیاستهای مالی، تعیین خط مشی های صحیح درآمد مالیاتی و همچنین ساده نمودن و پرهیز از هر گونه پیچیدگی راههای وصول مالیاتی می‌تواند در این خصوص اقدام نماید.

خاطر نشان می‌گردد که دفتر ر.ابط عمومی و فرهنگ سازی مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور در این سالها فعال بوده و وظیفه اطلاع رسانی به کلیه اقشار جامعه را بر عهده داشته است و حتی در همین روزنامه نسبت به شفاف سازی و تشریح و توضیحات لازم قوانین مالیاتهای مستقیم و مالیات و عوارض بر ارزش افزوده و چگونگی انجام امور مربوطه اقدام نموده است.

از طرفی دیگر ارائه آموزشهای لازم و اطلاعات کافی توسط سازمان امور مالیاتی در خصوص راهکارهای مالیاتی به دانش بیشتر فعالان اقتصادی در خصوص فعالیتهای آنان و نحوه محاسبه سود و زیان آنها و در نظر گرفتن این مقوله در ارائه قیمت کالا و خدمات اضافه نموده که این موضوع در جهت فرهنگ سازی مالیاتی گام بسیار مهمی می‌باشد.

همچنین با پیگیری بیش از پیش مصوبات سایر دستگاههای دولتی و سازمانهای مربوطه مانند شورای عالی بورس، اداره گمرکات کشور، بانک مرکزی و دیگر نهادهای اقتصادی کشور به جهت وجود دفتر روابط عمومی و فرهنگ سازی مالیاتی و تبدیل این مصوبات به بخشنامه‌ها و دستورالعملهای مالیاتی در راستای تحقق نظم و انضباط مالیاتی بار مالی بسیار مهمی از دوش عده کثیری از فعالان اقتصادی برداشته و به بهبود کارآیی فضای کسب و کارها منجر خواهدگردید.

لزوم تهیه برنامه ای جهت نشان دادن مشکلات و خسارات ناشی از عدم پرداخت مالیات به موقع توسط مودیان مالیاتی مانند تاخیر در انجام بسیاری از پروژه‌های زیر ساختی کشور صورت گرفته از برنامه بودجه کل کشور و محل تخصیص آن از درآمد مالیاتی توسط سازمان امور مالیاتی کشور به خودی خود می‌تواند باعث ایجاد مقبولیت پرداخت مالیات گشته و فرهنگ سازی مالیاتی به صورت عمیق تری برای اقشار جامعه جلوه نماید.

ناگفته نماند که سازمان امور مالیاتی کشور در جهت تقویت فرهنگ مالیاتی در بین بسیاری از فعالان اقتصادی امور بسیار مهمی را پیش برده است که می توان اقداماتی مانند آموزش های لازم از طریق صدا و سیما، استفاده از تکنولوژی‌های بروز و آنلاین کردن خدمات مالیاتی، اصلاح قانون مالیاتهای مستقیم جهت شفاف نمودن مباحث مالیاتی، تبلیغات و نصب بنرهای تبلیغاتی در کلیه استانهای کشور، ارائه تخفیفات و تسهیلات لازم برای مودیان به جهت تسریع در موضوع مالیاتی (تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیاتهای مستقیم) و بسیاری از این موارد را نام برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب