حسابا

نحوه ثبت اعتراض مالیاتی به صورت الکترونیکی

مؤدیان محترم مالیاتی می‌توانند ظرف مهلت‌های مقرر قانونی (30 روز از زمان ابلاغ اوراق مالیاتی)، اعتراض خود را به صورت الکترونیکی از طریق پنجره واحد خدمات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی my.tax.gov.ir   از منوی "داشبورد مالیاتی" بخش "درخواست‌ها" و گزینه "ثبت اعتراضات و شکایات"، ارسال نمایند.

نحوه ثبت اعتراض به اوراق مالیاتی به صورت الکترونیکی

فرآیند ثبت اعتراض مالیاتی

به منظور راحتی در انجام فرآیند ثبت اعتراض مالیاتی به شرح زیر:

الف- اوراق تشخیص مالیات(از جمله اوراق مالیاتی صادره ناشی از تولید اظهارنامه برآوردی) شامل:

  • برگ تشخیص مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی
  • برگ تشخیص مالیات بر حقوق
  • برگ تشخیص مالیاتی تکلیفی (تبصره ماده ۸۶ و تصبره ۹ ماده ۵۳)
  • برگ مطالبه جرائم موضوع ماده ۱۶۹ ق م م

ب- مطالبه مالیات یا برگ اجرایی صادر شده (مالیات واحدهای مسکونی خالی، مالیات خودرو­های گران­قیمت و لوکس و مالیات واحد­های مسکونی و باغ­‌ویلا­های لوکس و با قیمت بالا)

پ- اعلام نتیجه رسیدگی/ استرداد/ آرای هیأت‌های حل اختلاف مالیاتی حسب مورد.

مؤدیان محترم مالیاتی می‌توانند ظرف مهلت‌های مقرر قانونی (۳۰ روز از زمان ابلاغ اوراق مالیاتی)، اعتراض خود را به صورت الکترونیکی از طریق پنجره واحد خدمات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی my.tax.gov.ir   از منوی “داشبورد مالیاتی” بخش “درخواست‌ها” و گزینه “ثبت اعتراضات و شکایات”، ارسال نمایند.

http://my.tax.gov.ir

مشاوره تلفنی

مرحله اول

مرحله دوم

۰۲۱-۶۶۱۲۷۷۴۵

در صفحه ثبت اعتراضات/ شکایات با در داشتن شماره برگه ابلاغ شده مالیاتی و جستجوی آن در کادرهای مشخص شده ارقام و اطلاعات مربوطه به برگ ابلاغ مالیات نمایش داده شده و شما می توانید نسبت به نوشتن لایحه مالیاتی و در نهایت ثبت اعتراض خود اقدام نمایید.

پس از ثبت موفقیت آمیز درخواست اعتراضات/ شکایات، کد رهگیری توسط سامانه صادر و مؤدیان محترم از طریق کد مذکور می‌توانند درخواست ثبت شده را از طریق سامانه پیگیری نمایند. بدیهی است اعتراض‌های ثبت شده از این طریق نیازی به ارائه دستی یا پستی و مراجعه حضوری اعتراض ثبت شده به واحدهای امور مالیاتی ذیر بط را نخواهند داشت.

ضمناً در اعتراض به برگ تشخیص مالیات ناشی از تولید اظهارنامه برآوردی، تسلیم اظهارنامه منطبق با مقررات در مهلت قانونی (۳۰ روز پس از ابلاغ سیستمی یا حضوری) تسلیم اعتراض شرط لازم جهت رسیدگی به اعتراض می باشد.

همچنین پس از اعتراض ثبت شده به صورت الکترونیکی طی مدت زمان معینی جهت تشکیل جلسه رسیدگی به اعتراض توسط ادارات امور مالیاتی به مودیان زمان و مکان جلسه تعیین می گردد که مودیان محترم مالیاتی بایستی در زمان و مکان اعلام شده همراه با لایحه مالیاتی و با در دست داشتن مدارک و  مستندات مربوطه حضور به عمل آورند.

شایان ذکر است عدم حضور مودیان در جلسه رسیدگی مالیاتی مانع از رسیدگی به پرونده مالیاتی مربوطه نبوده و ماموران رسیدگی به اعتراض مالیاتی می توانند نسبت به مالیات تشخیصی اظهار نظر نمایندو

مراحل رسیدگی به اعتراض مالیاتی

مراحل رسیدگی به اعتراض برگ مالیاتهای تشخیصی (عملکرد، حقوق و تکلیفی):

    • مرحله اول: حضور در واحد مالیاتی و رسیدگی پرونده با حضور رییس محترم واحد مالیاتی
    • مرحله دوم: حضور در جلسه هیات حل اختلاف مالیاتی بدوی و رسیدگی با حضور نمایندگان مربوطه
    • مرحله سوم: حضور در جلسه هیات حل اختلاف مالیاتی تجدید نظر و رسیدگی با حضور نمایندگان مربوطه

پس از مرحله سوم یعنی هیات حل اختلاف مالیاتی تجدید نظر برگ تشخیص مالیات مربوطه به صورت قطعی به شما ابلاغ خواهد گردید.

البته حضور در ۳ مرحله رسیدگی به اعتراضات مربوطه الزامی نیست و مودیان شاید در مرحله اول به نسبت نتیجه رسیدگی اعلام رضایت و قبول کردن نظر واحد رسیدگی اقدام نمایند و بدین ترتیب دیگر نیازی به حضوردر هیات های حل اختلاف مالیات بدوی و تجدید نظر نخواهد بود.

فهرست مطالب