حسابا

گواهی موضوع ماده ۱۸۶ قانون مالیاتهای مستقیم

گواهی موضوع ماده ۱۸۶ قانون مالیاتهای مستقیم

 

ماده ۱۸۶ قانون مالیاتهای مستقیم

 

صدور یا تجدید یا تمدید کارت بازرگانی و پروانه کسب یا کار اشخاص حقیقی یا حقوقی از طرف مراجع صلاحیت‌دار منوط به ارائه گواهی از اداره امور مالیاتی ذیربط مبنی بر پرداخت یا ترتیب پرداخت بدهی مالیاتی قطعی شده می‌باشد و در صورت عدم رعایت این حکم مسئولان امر نسبت به پرداخت مالیات‌های مزبور با مؤدی مسئولیت تضامنی خواهند داشت.

 

تفسیر

 

بر اساس این ماده قانونی کلیه کسب و کارها و مشاغل فعال اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی جهت صدور و تمدید کارت بازرگانی بایستی نسبت به دریافت و ارائه گواهی موضوع ماده ۱۸۶ ق م م اقدام نمایند و تا زمان ارائه گواهی مربوطه مسئولان ذیربط نمی‌توانند نسبت به صدور و تمدید کارت بازرگانی اقدام نمایند و در صورت عدم رعایت این موضوع با مودیان در خضوض پرداخت مالیاتهای قطعی مسئولیت تضامنی خواهند داشت.

 

۰۲۱-۶۶۱۲۷۷۴۵

 

تبصره ۱

 

اعطای تسهیلات بانکی به اشخاص حقوقی و همچنین صاحبان مشاغل و از طرف بانک‌ها و سایر مؤسسات اعتباری منوط به اخذ گواهی‌های زیر خواهد بود:

 

۱- گواهی پرداخت یا ترتیب پرداخت بدهی مالیاتی قطعی شده.

۲- گواهی اداره امور مالیاتی مربوط مبنی بر وصول نسخه‌ای از صورت‌های مالی ارائه شده به بانک‌ها و سایر مؤسسات اعتباری.

ضوابط اجرایی این تبصره توسط سازمان امور مالیاتی کشور و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین و ابلاغ خواهد شد.

 

تبصره ۲

 

به سازمان امور مالیاتی کشور اجازه داده می‌شود مبلغی معادل (۱) یک در (۱۰۰۰) هزار درآمد مشمول مالیات قطعی شده صاحبان درآمد مشاغل را وصول و در حساب مخصوص در خزانه منظور نموده تا در حدود اعتبارات مصوب بودجه سالانه به تشکل‌های صنفی و مجامع حرفه‌ای که در امر تشخیص و وصول مالیات همکاری می‌نمایند پرداخت نماید. وجوه پرداختی به استناد این ماده شمول مالیات و کلیه مقررات مغایر مستثنی است.

 

تبصره ۳

 

سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است، اسامی مدیران مؤسسات و شرکت‌هایی که بدهی مالیاتی اعم از مالیات مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده دارند و همچنین اسامی هر یک از مدیران عامل و اعضای هیأت مدیره مؤسسات و شرکت‌ها که به علت صدور اسناد (صورتحساب) مبتنی بر انجام معاملات غیرواقعی در نظام اقتصادی از جمله امور مالی و مالیاتی کشور محکومیت قطعی یافته‌اند را به همراه مشخصات آنان به اداره ثبت شرکت‌ها اعلام کند.

اداره مذکور مؤظف است ثبت شرکت یا مؤسسه به نام این اشخاص و هم‌چنین ثبت عضویت آن‌ها در هیأت مدیره آن شرکت و سایر شرکت‌ها و مؤسسات را برای بدهکاران مالیاتی منوط به تعیین تکلیف و اخذ مفاصاحساب مالیاتی از سازمان امور مالیاتی کشور کند.

در تخلف صدور اسناد (صورتحساب) مبتنی بر انجام معاملات غیرواقعی مندرج در این ماده نیز اداره ثبت شرکت‌ها مؤظف است از انجام ثبت شرکت یا مؤسسه به نام اشخاص یادشده و هم‌چنین ثبت عضویت آنها در هیأت مدیره آن شرکت و سایر شرکتها و مؤسسات به مدت (۳) سه سال خودداری کند.

 

تبصره ۴

 

سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است فهرست اشخاص حقوقی را که طی (۵) پنج سال فاقد فعالیت تلقی می‌شوند به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اعلام کند. سازمان مذکور مکلف است از تاریخ اعلام سازمان امور مالیاتی کشور ثبت هر گونه تغییرات در مورد این اشخاص را منوط به اخذ مفاصاحساب مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور کند.

 

 

رفع تبصره ۴ ماه ۱۸۶ ق م م

 

مشاوره تلفنی

 

دریافت گواهی موضوع ماده ۱۸۶ قانون مالیاتهای مستقیم

 

در خصوص دریافت گواهی موضوع ماده ۱۸۶ ق م م به اطلاع می رساند این گواهی به صورت آنلاین از طرف سازمانهای ذیربط (اتاق بازرگانی، بانکها و موسسات مالی، شهرها و شهرکهای صنعتی، شهرداری‌ها و ….)  از ادارات کل امور مالیاتی قابل درخواست می باشد و در صورت درخواست گواهی موضوع ماده ۱۸۶ ق م م توسط ممیزان مالیاتی موضوع بدهی های مالیاتی اشخاص مربوطه بررسی و در صورت عدم وجود بدهی مالیاتی گواهی مربوطه صادر و به صورت آنلاین برای سازمانهای ذیربط پاسخ داده می شود.

 

مدت زمان پاسخگویی ممیزان مالیاتی به درخواست سازمانها و ارگانهای ذیربط ۷۲ ساعت می‌باشد که در صورت عدم وجود پاسخ از طرف ممیزان مالیاتی به صورت اتوماتیک درخواست رد و ابطال می‌گردد.

 

در صورت عدم تایید گواهی موضوع ماده ۱۸۶ ق م م چه کار باید کرد؟

 

در زمان عدم تایید گواهی موضوع ماده ۱۸۶ قانون مالیاتهای مستقیم توسط ممیزان رسیدگی مودیان مالیاتی می‌توانند با مراجعه به اداره امور مالیاتی مربوطه و ارائه شناسه ملی / کد ملی خود و مشخص شدن ممیز مالیاتی مربوطه با مراجعه به ایشان نسبت به دلایل عدم صدور و تایید گواهی موضوع ماده ۱۸۶ قانون مالیاتهای مستقیم اقدام نمایند. به طور کلی عدم تایید و صدور گواهی موضوع ماده ۱۸۶ قانون مالیاتهای مستقیم به دلیل عدم پرداخت مالیاتهای قطعی مودیان می باشند که مودیان مالیاتی طبق قانون مالیاتهای مستقیم می‌توانند نسبت به پرداخت یا ترتیب پرداخت (تقسیط مالیاتهای قطعی) با درخواست به ریاست واحد مالیاتی مربوطه اقدام نمایند.

 

 

بخشنامه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در خصوص اصلاحیه ماده ۱ ضوابط اجرایی تبصره ۱ ماده ۱۸۶ قانون مالیات های مستقیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب