آخرین مهلت ارسال الکترونیکی فهرست معاملات فصلی تابستان ۱۴۰۲

یکی از اقدامات سازمان امور مالیاتی کشور در راستای تحقق اهداف دولت الکترونیک اجرای ماده 169 می‌باشد. با اهتمام به این ماده قانونی، کلیه اشخاص حقوقی و حقیقی مشمول مکلفند فهرست معاملات خود را به صورت فصلی و طی مهلت مقرر قانونی به صورت الکترونیک برای اداره امور مالیاتی مربوطه ارسال نمایند.

آخرین مهلت ارسال الکترونیکی فهرست معاملات فصلی تابستان ۱۴۰۲

 

شرط لازم برای سالم بودن یک نظام اقتصادی، وجود شفافیت در ابعاد مختلف به ویژه شفافیت در عملیات مالی یک کشور است.قوانین مالیاتی به عنوان مهم‌ترین قوانین اقتصادی نقشی اساسی در شفافیت و برنامه‌ریزی‌های اقتصادی دارند و به عنوان یکی از ابزارهای مهم سیاست اقتصادی به شمار می‌روند. دولت‌ها می‌توانند به یاری قوانین و سیاست‌های مالیاتی برنامه‌ریزی‌های کوتاه مدت و بلند مدتی برای نظام اقتصادی کشور داشته باشند. همچنین قوانین مالیاتی سبب سلامت اقتصادی و کاهش فساد می‌شود و عدم اجرای ان موجب افزایش فساد خواهد شد.از این رو یکی از اقدامات سازمان امور مالیاتی کشور در راستای تحقق اهداف دولت الکترونیک اجرای ماده ۱۶۹ می‌باشد. با اهتمام به این ماده قانونی، کلیه اشخاص حقوقی و حقیقی مشمول، مکلفند فهرست معاملات خود را به صورت فصلی و طی مهلت مقرر قانونی به صورت الکترونیک برای اداره امور مالیاتی مربوطه ارسال نمایند. مهلت مقرر شده برای ارسال فهرست صورت معاملات فصلی هر فصل مدت ۴۵ روز پس‌از پایان هر فصل می‌باشد.

 

 

صورت معاملات فصلی 

یکی از اساسی‌ترین و اصلی‌ترین اسناد و گزارشات مالی مربوط به فعالان اقتصادی در نظام اقتصادی جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود. این سند به منظور ایجاد عدالت مالیاتی تعریف و در قانون مالیاتی کشور لحاظ شده است. مالیات‌های مستقیم اشخاص حقوقی و صاحبان حرفه حسب اعلام سازمان امور مالیاتی کشور موظف به ثبت‌نام در نظام مالیاتی می‌شوند، مکلفند برای انجام معاملات خود صورتحساب صادر و شماره اقتصادی خود و طرف معامله را در صورتحساب‌ها، قراردادها و سایر اسناد مشابه درج و فهرست معاملات خود را به سازمان مذکور ارائه کنند.

از آن‌جاکه ارائه این صورت معاملات به صورت حضوری مشکلات زیادی به همراه دارد سازمان امور مالیاتی مقرر کرد، مودیان مشمول فهرست معاملات فصلی خود را از طریق پورتال سازمان امور مالیاتی ارائه نمایند.

ارسال تمامی صورت‌های معالات فصلی سال جاری می‌بایست از طریق سامانه صورت معاملات فصلی صورت گیرپد.

 

مشمولین ارسال فهرست معاملات فصلی

براساس تبصره ۳ ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم که به صورت معاملات فصلی اختصاص دارد، سه گروه موظف به ارسال صورت معاملات فصلی هستند:

  • اشخاص حقوقی (شرکت‌ها و موسسات)
  • اشخاص حقیقی (مشاغل) گروه اول
  • صاحبان مشاغل مشمول اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده

صورت معاملات فصلی باید در دوره‌های سه ماهه و بر اساس فصول شمسی به سازمان امور مالیاتی ارسال شوند. مهلت ارسال صورت معاملات فصلی تا ۴۵ روز یا همان یک ماه و نیم پس‌از پایان فصل می‌باشد.

درصورتی که سررسید سال مالی یک شرکت در میان یکی از فصول شمسی باشد، آن شرکت موظف است یک گزارش معاملات فصلی برای شروع فصل تا شروع سال مالی جدید و یک گزارش معاملات فصلی از شروع سال مالی تا پایان همان فصل ارائه دهد.

 

نحوه ارسال صورت معاملات فصلی سال ۱۴۰۲

  1. از طریق لینک سامانه صورت معاملات فصلی وارد سامانه صورت معاملات فصلی شده
  2. طبق معاملات و فعالیت‌های صورت گرفته در فصل موردنظر آیکن مرتبط را انتخاب کرده
    به طور مثال برای صورتحساب‌های فروش می‌بایست در بخش فروش وارد شد و فصل جدید ایجاد نمود سپس به‌صورت موردی تمامی فروش‌های خود را ثبت کرد.
    نکته حائز اهمیت این است که در راستای صداقت در ثبت تمامی اطلاعات مرتبط با معاملات خود می‌توان آن بخش از معاملات خود را که مشمول ارزش افزوده نگردیده و طرف معامله فاقد شخصیت رسمی دارای کد اقتصادی می‌باشد را به‌صورت تجمیعی لحاظ کرده و هیچ‌گونه معامله پنهان و مشکوکی از خود بجای نگداشت.
  3. فهرست معاملات و فعالیت‌های خود اعم از خرید، فروش، واردات و صادرات و … در جدول مربوطه را به صورت موردی و یا تجمیعی تکمیل و ارسال نمود.
  4. پس‌از ارسال فهرست معاملات خود برای هر فصل و هر عنوان می‌بایست تاییدیه قابل چاپ از سایت موردنظر دریافت نمود.( این گزارشات می‌بایست در انتهای سال مالی همراه با سایر مستندات مالی که در مقالات پیشین آورده شده به سازمان امور مالیاتی کشور مربوطه ارائه شود.)

 

 

 

 

مهلت ارسال الکترونیکی فهرست صورت معاملات فصلی تابستان  سال ۱۴۰۲ طبق ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم، ۱۵ آبان ماه سال جاری می‌باشد.

و از آن‌جایی‌که سامانه مودیان به‌طور کامل راه‌اندازی نشده است این امر به قوت خود باقیست. 

البته مودیان مالیاتی که به نسبت صدور صورتحساب الکترونیکی از طریق سامانه مودیان اقدام نموده اند دیگر نیازی به ارسال گزارش فروش و درآمد خود از طریق سامانه صورت معاملات فصلی ندارند.

نکته:

باید توجه داشت که عدم صدور صورتحساب یا عدم درج شماره اقتصادی خود و طرف معامله یا استفاده از شماره اقتصادی خود برای دیگران ویا استفاده از شماره اقتصادی دیگران برای معاملات خود، حسب مورد مشمول جریمه‌ای معادل ۲% مبلغ مورد معامله می‌شود. همچنین عدم ارائه فهرست معاملات انجام شده به سازمان امور مالیاتی کشور از طریق روش‌های تعیین شده مشمول جریمه‌ای معادل ۱% معاملاتی که فهرست آن‌ها ار ائه نشده است، می‌باشد.

 


تماس با حسابا

۰۲۱-۶۶۱۲۷۷۴۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب