ارزش افزوده فروش ضایعات فلزی

مقدمه مالیات‌برارزش‌افزوده، معضلی است که در سال‌های اخير شرکت‌های فولادی با آن مواجه هستند. مالیات ارزش افزوده در اصل از خریدار نهایی گرفته می‌شود. در واقع برای هر محصول در هر مرحله از تولید و با ایجاد ارزش‌‌‌افزوده در تولید، ۹‌ درصد بر اساس فاکتور از خریدار گرفته و به دولت پرداخت می‌شود. نکته ای که در این بین حائز اهمیت است احتمال عدم پرداخت مالیات در این زنجیره تولید توسط یک حلقه می باشد که در این صورت، پرداخت آن به حلقه قبلی تحمیل می شود. زنجیره فولاد شامل چندین حلقه از ابتدا تا تولید محصول نهایی می باشد. در صورتی که یکی از این حلقه‌‌‌ها فرار مالیاتی داشته باشد، مالیات خود را به حلقه قبل خود منتقل می‌کند.

ارزش افزوده فروش ضایعات فلزی

مالیات ارزش افزوده فروش ضایعات فلزی یک نوع مالیات غیر مستقیم می‌باشد؛ که در تمامی مراحل تولید، توزیع و عرضه‌ی محصولات گرفته می‌شود.

خلاصه ارزش افزوده فروش ضایعات فلزی وآهن‌آلات

درواقع ضایعات آهن به‌صورت خرد جمع‌‌‌آوری می‌شود و اصولاً فاکتوری برای آن‌ها ارائه نمی‌شود.

در مرحله بعد، نوبت به انبارها می‌‌‌رسد؛ زمانی که یک انباری قصد دارد ضایعات خود را به شرکت ذوب آهن بفروشد:
 فاکتور صادر نمی‌‌‌کند، زیرا این انباردار از خریداران خرد خود، ارزش‌‌‌افزوده‌‌‌ای دریافت نکرده که بخواهد روی فاکتور آن را اعمال کند.
این روند ارزش‌‌‌افزوده به نوعی در اینجا منقطع می‌شود. 

واحد ذوب هم زمانی که محصول خود را به فروش می‌‌‌رساند، باید این ۹‌درصد را روی فروش اعمال کند.

این حلقه مفقوده زمانی اتفاق می‌‌‌افتد که فاکتوری از سوی فروشنده قراضه خود دریافت نکرده است، اما برای محصول خود باید فاکتور صادر کند.

زمانی که واحد ذوب قراضه را به شمش تبدیل می‌کند، فاکتور صادر می‌کند.


شرکت‌ها در چارچوب قوانین مالی و اداری کار می‌کنند و شمش و تیرآهن تولیدی خود را در قالب رسمی به فروش می‌‌‌رسانند.
از این رو باید حتما ارزش‌‌‌افزوده را روی آن محاسبه کنند، چراکه در پایان سال ممیزی مالیاتی دفاتر آنها را چک می‌کند.
در این میان ممکن است که شرکت مدعی شود بابت خرید قراضه، فاکتوری دریافت نکرده‌‌‌ است. البته برخی شرکت‌ها ۹‌درصد قیمت قراضه را در قیمت نهایی مستتر می‌کنند و برخی شرکت‌های فولادی نیز خود را با شرکت‌های پیمانکار طرف می‌کنند.
شرکت‌های پیمانکار نیز همان شرکت‌هایی هستند که بار قراضه را از انباردارهایی که به صورت عمده بار خود را به مزایده گذاشته‌‌‌اند، خریداری می‌کنند.

بیشتر بدانیمــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

شرکت‌های پیمانکار برای آن فاکتور صادر کرده و به شرکت فولادی می‌فروشند، از همین‌‌‌رو شرکت‌های فولادی بیشتر خود را با شرکت‌های پیمانکار طرف می‌کنند.

 البته با انباردارها نیز کار می‌کنند و کد ملی انباردارها را می‌‌‌گیرند و فاکتورسازی می‌کنند و روی آن، ۹‌درصد مالیات ارزش‌‌‌افزوده را اعمال می‌کنند.

اگر شخص باشد، کد ملی آنها را دریافت می‌کنند، اگر شرکت باشد شناسه ملی یا کد اقتصادی آنها را گرفته و فاکتور آن را صادر می‌کنند که در نهایت در پایان سال آن را به دارایی پرداخت می‌کنند.

 سیستم مالیات ارزش‌‌‌افزوده به این گونه در بازار قراضه آهن چیده شد، البته نقص‌‌‌هایی دارد و بدون شک حجم خریدی که شرکت‌های فولادی در زمینه قراضه انجام می‌دهند، بعید به نظر می‌رسد که معادل آن فاکتور برایش صادر شده باشد.

گره کار اینجاست که باتوجه به این موضوع که به صورت خرد قراضه‌‌‌ها از دست مردم جمع‌‌‌آوری می‌شود، امکان صادر کردن فاکتور برای آن به صورت دقیق وجود ندارد. 


مشاوران حسابا با شماره ۶۶۱۲۷۷۴۵-۰۲۱ همراه شما هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب