تکالیف مالیاتی وکلای دادگستری- ماده ۱۰۳ قانون مالیات‌های مستقیم

وکلای دادگستری و کسانی که در محاکم اختصاصی وکالت می‌کنند مکلفند در وکالت نامه‌های خود رقم حق‌الوکاله‌ها را قید نماید و معادل پنج درصد آن بابت علی‌الحساب مالیاتی روی وکالت‌نامه تمبر الصاق و ابطال نمایند ...

تکالیف مالیاتی وکلای دادگستری بسته به موقعیت و محل جغرافیایی که فعالیت حرفه‌ای آنها در آن صورت می‌گیرد، ممکن است متفاوت باشد. این تکالیف ممکن است شامل موارد زیر باشد:

۱. مالیات دستمزد: وکلای دادگستری معمولاً بر اساس درآمد حاصل از وکالت خود مالیات پرداخت می‌کنند. این مالیات معمولاً از درآمد کسب شده از مشتریان خود یا از شرکت‌ها و سایر مواردی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم به وکالت آنها مرتبط است، کسر می‌شود.

۲. مالیات بر ارزش افزوده (مالیات بر ارزش افزوده): در برخی موارد، وکلا ممکن است موظف به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده (مالیات مصرف) برای خدماتی که ارائه می‌دهند، باشند. مالیات بر ارزش افزوده معمولاً بر اساس میزان ارزش افزوده به خدمات حقوقی اعمال می‌شود.

۳. مالیات بر درآمد شرکت: اگر یک وکیل به عنوان یک شرکت حقوقی یا یک شرکت حقوقی خصوصی فعالیت می‌کند، ممکن است متعهد به پرداخت مالیات بر درآمد شرکت باشد. این مالیات بر اساس سود حاصل از فعالیت‌های شرکت وکالت تعیین می‌شود.

۴. مالیات بر ارث: در صورتی که وکیل به عنوان مشاور حقوقی در موارد مرتبط با مالیات بر ارث و زمینه‌های مرتبط فعالیت داشته باشد، ممکن است وظیفه پرداخت مالیات بر ارث به عهده او باشد یا اگر مشتریانی دارد که از ارث برخوردار می‌شوند، ممکن است به آنها در این زمینه کمک کند.

مهم است که وکلا دقت کنند که تمام تکالیف مالیاتی خود را به دقت رعایت کنند تا هیچ گونه مشکلاتی از سوی مقامات مالیاتی ناشی از عدم رعایت قوانین مالیاتی نداشته باشند. برای مشاوره دقیق‌تر در این خصوص، بهتر است با یک حسابدار یا مشاور مالیاتی متخصص مشورت کنند.

این ماده مربوط به وکلای دادگستری و میزان مالیاتی است که باید برای حق‌الوکاله خود بپردازند. در متن ماده آمده «وکلای دادگستری و کسانی که در محاکم اختصاصی وکالت می‌کنند مکلفند در وکالتنامه‌های خود، رقم حق‌الوکاله‌ها را قید نمایند، و معادل ‌پنج درصد آن بابت علی‌الحساب مالیاتی روی وکالت‌نامه تمبر الصاق و ابطال نمایند».

وکلای دادگستری و کسانی که در محاکم اختصاصی وکالت می‌کنند مکلفند در وکالت نامه‌های خود رقم حق‌الوکاله‌ها را قید نماید و معادل پنج درصد آن بابت علی‌الحساب مالیاتی روی وکالت‌نامه تمبر الصاق و ابطال نمایند که در هر حال مبلغ تمبر حسب مورد نباید کمتر از میزان مقرر در زیر باشد:

(الف)- در دعاوی و اموری که خواسته آنها مالی است پنج درصد حق‌الوکاله مقرر در تعرفه برای هر مرحله.

(ب)- در مواردی که موضوع وکالت مالی نباشد یا تعیین بهای خواسته قانونا لازم نیست و همچنین در دعاوی کیفری که تعیین حق‌الوکاله به نظر دادگاه است پنج درصد حداقل حق‌الوکاله مقرر در آیین‌نامه حق‌الوکاله برای هر مرحله.

(ج)- در دعاوی کیفری نسبت به مورد ادعای خصوصی که مالی باشد بر طبق مفاد حکم بند (الف) این ماده.

(د)- (اصلاحی ۱۴۰۱/۰۵/۰۹)- در مورد دعاوی و اختلافات مالی که در مراجع اختصاصی غیرقضایی رسیدگی و حل و فصل می‌شود و برای حق‌الوکاله آنها تعرفه خاصی مقرر نشده است از قبیل اختلافات مالیاتی و عوارض توسعه معابر شهرداری و نظایر آنها میزان حق‌الوکاله صرفا از لحاظ مالیاتی به شرح زیر:

تا مبلغ ۴۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال مابه‌الاختلاف ، ۵%؛ تا ۱.۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال مابه‌التفاوت، ۴% نسبت به مازاد ۴۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال؛ ۱.۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال مابه‌الاختلاف به بالا ۳% نسبت به مازاد ۱.۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال منظور می‌شود و معادل پنج درصد آن تمبر باطل خواهد شد.

مفاد این بند درباره اشخاصی که توسط وکلا در مراجع مذکور در این بند اقدام می‌نمایند (ولو اینکه وکیل دادگستری نباشند) نیز جاری است. جز در مورد کارمندان مودی یا پدر. مادر. برادر. خواهر. پسر. دختر. نواده و همسر مودی.

تبصره ۱- در هر مورد که طبق مفاد این ماده عمل نشده باشد و وکالت وکیل با رعایت مقررات قانون آیین دادرسی مدنی در هیچ یک از دادگاه‌ها و مراجع مزبور قابل قبول نخواهد بود مگر در مورد وکالت‌های مرجوعه از طرف وزارت‌خانه‌ها و موسسات دولتی و شرکت‌های دولتی و شهرداری‌ها و موسسات وابسته به دولت و شهرداری‌ها که محتاج به ابطال تمبر روی وکالت‌نامه نمی‌باشند.

تبصره ۲- وزارت‌خانه‌ها و موسسات دولتی و شرکت‌های دولتی و شهرداری‌ها و موسسات وابسته به دولت و شهرداری‌ها مکلفند از وجوهی که بابت حق‌الوکاله به وکلا پرداخت می‌کنند پنج درصد آن را کسر و بابت علی‌الحساب مالیاتی وکیل تا پایان ماه بعد به اداره امور مالیاتی محل پرداخت نمایند.

تبصره ۳- در صورتی که پس از ابطال تمبر تعقیب دعوی به وکیل دیگری واگذار شود وکیل جدید مکلف به ابطال تمبر روی وکالت‌نامه مربوط نخواهد بود.

تبصره ۴- در مواردی که دادگاه‌ها حق‌الوکاله یا خسارت حق‌الوکاله را بیشتر یا کمتر از مبلغی که ماخذ ابطال تمبر روی وکالت‌نامه قرار گرفته است تعیین نمایند مدیران دفتر دادگاه‌ها مکلفند میزان مورد حکم قطعی را به اداره امور مالیاتی مربوط اطلاع دهند تا مابه‌التفاوت مورد محاسبه قرار گیرد.


کارشناسان حسابا با شماره ۶۶۱۲۷۷۴۵-۰۲۱ همیشه همراه شما هستند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب