مالیات آهنگران و آهن فروشان

در این مقاله مالیات آهنگران و آهن فروشان شرح داده می‌شود اعم از انواع مالیات متعلقه و جزئیات امور مالیاتی این موضوع...

مالیات آهنگران

در این مقاله مالیات آهنگران شرح داده می‌شود اعم از انواع مالیات متعلقه و جزئیات امور مالیاتی این موضوع به شرح زیر می‌باشد:

  • مالیات عملکرد/درآمد
  • مالیات ارزش افزوده
  • مالیات حقوق

از مواردی است که کلیه آهن فروشان و آهنگران می‌بایست به آن توجه کنند.


موسسه مالیاتی حسابا آماده انجام کلیه امور مالیاتی و حسابداری اشخاص حقوقی و حقیقی صنفی و غیر صنفی می‌باشد.

جهت درخواست خدمات اینجا کلیک کنید.


مالیات ارزش افزوده صنف آهن گران و آهن فروشان

رئیس اتحادیه آهن فروشان تهران از آمادگی این اتحادیه برای اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده از ابتدای مهرماه خبر داد و گفت:

اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده سبب شفاف سازی بازار معاملات آهن می شود.

به گزارش رسانه مالیاتی ایران ، محمد آزاد:

 با اشاره به اینکه اهمیت قانون مالیات بر ارزش افزوده سبب شده این قانون هم اکنون در اکثر کشورهای جهان مورد استفاده قرار گیرد، افزود:

با مقایسه ۳ درصد میزان تعیین شده برای مالیات بر ارزش افزوده در کشور نسبت به سایر کشورهای مجری این قانون به این نتیجه می رسیم که که این قانون بیشتر با هدف شفاف سازی معاملات در کشور اجرا می شود.

وی با بیان اینکه طبق پیش بینی های صورت گرفته در برنامه پنجم توسعه ، رقم مالیات بر ارزش افزوده به مرور زمان افزایش خواهد یافت ، تصریح کرد:

نکته حائز اهمیت موضوع شفاف سازی معاملات و تعیین مالیات حقه با توجه به درآمدهای واقعی است و اینکه دیگر نیازی به توافق سالیانه میان اصناف و سازمان مالایتی برای تعیین مالیات نخواهد بود.

رئیس اتحادیه آهن فروشان تهران
با اشاره به اینکه پیش از اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده باید مشکل ضرایب مالیاتی تدوین شده در طی سنوات گذشته مجدد بررسی و شفاف سازی شود، اظهارداشت:

هم اکنون برای کالاهایی که شاید یک درصد هم سود برایشان متصور نباشد ضریب مالیاتی ۴ درصد و ۵ درصد وجود دارد که سازمان مالیاتی باید پس از واقعی یا کم لن یکن کردن آنها اقدام به اجرای مالیات بر ارزش افزوده کند.

 وی در خصوص اجرای مرحله چهارم قانون مالیات بر ارزش افزوده از ابتدای مهرماه گفت:

از چند ماه گذشته با همکاری سازمان مالیاتی کلاسهای آموزش اصناف برگزار شد و کتاب و جزوات آموزشی بین آنان توزیع شد تا قانون بدون مشکل اجرا شود.

آزاد خاطرنشان کرد: فرهنگ سازی ، اطلاع رسانی و آموزش تنها راهی است که می تواند همراهی و همکاری اصناف و مودیان را برای اجرای بی کم و کاست قانون مالیات بر ارزش افزوده در پی داشته باشد.

تفاوت مالیات آهنگران و آهن فروشان

صنف آهن‌فروشان ماده «۳» قانون مالیات بر ارزش‌افزوده و بند «ب» ماده «۱۴» این قانون برای صنفشان است.

براساس ماده «۳» قانون مالیات بر ارزش‌افزوده، فروشندگان هر کالایی که مالیات برارزش‌افزوده مبدأ را پرداخت کرده‌اند باید مابه‌التفاوت نرخ خرید و فروش مالیات بر ارزش‌افزوده را بپردازند.


به اعتقاد آهن‌فروشان، آنها از کانال بورس هشت درصد مالیات را پرداخت کرده‌اند و سود فروششان تنها یک درصد است بنابراین دیگر نمی‌توانند این هشت درصد مالیات دوباره بر ارزش‌افزوده را پرداخت کنند از این روی آنها باید مابه‌التفاوت خرید و فروش را بپردازند.


ماجرا از چه زمانی آغاز شد؟
مشکل به وجود آمده از سال ۸۹ آغاز شد، پس از تصویب قانون مالیات بر ارزش‌افزوده در سال ۸۷ و اجرایش در سال ۸۹ که اعتراض بازار آهنی‌ها را به دنبال داشت.


با وجود برگزاری جلسات مکرر مسوولان این صنف با سازمان امور مالیاتی طی این سال‌ها گره ماجرا هنوز باز نشده است.


به گفته محمد آزاد رییس اتحادیه آهن‌فروشان، طی این مدت تنها در تهران ۱۵۴۰ واحد تعطیل شده و تعداد زیادی نیز تغییر شغل داده‌اند. در سایر استان‌ها نظیر خراسان‌رضوی، اردبیل، آذربایجان‌شرقی و غربی، اصفهان و فارس این میزان بیشتر بوده است.


به اعتقاد آزاد، در دنیا نرخ مالیات ثابت است و بیشتر از یک‌بار از افراد مالیات اخذ نمی‌شود حتی درخصوص مالیات کالایی که بخواهند صادر کنند اما در کشور ما این عمل حتی قابل تصور هم نیست تا جایی که مالیات را پله به پله و از هرکسی که دلشان خواست دریافت می‌کنند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب