تمدید مهلت و حدنصاب معاملات فصلی بهار ۱۴۰۲

مهلت معاملات فصلی بهار 1402 سررسید یکی از مهم‌ترین تکالیف مودیان مالیاتی است. که مهلت ارسال صورت معاملات فصلی برای هر فصل مطابق با اعلام سازمان امور مالیاتی، 45 روز پس از پایان هر فصل می‌باشد که برای فصل بهار 1402 تا پایان 15 مرداد ماه می‌باشد.

مهلت صورت معاملات فصلی بهار ۱۴۰۲

مهلت معاملات فصلی بهار ۱۴۰۲ سررسید یکی از مهم‌ترین تکالیف مودیان مالیاتی است. که مهلت ارسال صورت معاملات فصلی برای هر فصل مطابق با اعلام سازمان امور مالیاتی، ۴۵ روز پس از پایان هر فصل می‌باشد که برای فصل بهار ۱۴۰۲ تا پایان ۱۵ مرداد ماه می‌باشد.

تمدید گزارشات فصلی ماده ۱۶۹ فصل بهار سال ۱۴۰۲

طبق اعلام سامانه ارسال گزارشات صورت معاملات فصلی (گزارشات خرید و فروش طبق ماده ۱۶۹) تا پایان روز چهارشنبه ۱۸ مرداد ماه تمدید گردیده است.

باید توجه داشت که این گزارشات مبنای صحت سنجی درآمدها و هزینه‌های مشمولین می‌باشد و هیچ پرداختی به همراه ندارد. ارسال صحیح و به موقع گزارشات از اهمیت بسزایی برخوردار است؛ تا جایی که عدم ارائه آن و یا تطابق آن با سایر مستندات مودی می‌تواند یکی از نشانه‌های فرار مالیاتی و یا کتمان درآمد باشد.

آیا با اجرای سامانه مودیان، همچنان مودیان موظف به ارسال صورت معاملات فصلی است؟

براساس ماده ۷ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، صورتحساب‌های الکترونیکی ثبت شده در سامانه مودیان مالیاتی به منزله ثبت آن‌ها در سامانه فهرست معاملات موضوع ماده ۱۶۹ق.م.م است و فروشنده و خریدار تکلیف اضافی در این مورد نخواهد داشت.

اما به دلایلی نظیر موارد زیر تا زمان راه‌اندازی کامل سامانه مودیان و اعلام رسمی سازمان مالیاتی، تکلیف ارسال صورت معاملات فصلی برای مشمولین این تکلیف به قوت خود باقی است.

گزارشات فصلی چیست و چگونه ارسال می‌شود؟

یکی از مسیرهای بررسی درآمدها و هزینه‌های مودیان جهت تعیین مالیات منصفانه، بررسی لیست معاملات انجام شده مودیان در بازه‌های زمانی کوتاه است.
به این ترتیب قانون گذار در ماده ۱۶۹ق.م.م  برخی اشخاص صاحب کسب و کار را موظف به ارسال فهرست معاملات خود در سامانه صورت معاملات در پایان هر فصل نموده است؛
تمامی گزارشات در سامانه صورت معاملات به صورت آنلاین و آفلاین قابل بارگذاری می‌باشد.

مشاورین مجموعه حسابا از طریق شماره تماس  ۶۶۱۲۷۷۴۵-۰۲۱ پاسخگوی تمامی سوالات شما عزیزان می‌باشند.

مهلت ارسال معاملات فصلی تابستان ۱۴۰۲

با توجه به مهلت تعیین شده از سوی سازمان، مهلت ارسال گزارشات خرید و فروش‌ها (هزینه‌ها و درآمد) بری فصل تابستان در هر سال، ۱۵ آبان ماه همان سال است.
به این ترتیب آخرین مهلت ارسال صورت معاملات فصلی تابستان ۱۴۰۲ برای مودیان مشمول ارسال لیست معاملات، تا پایان روز دوشنبه، ۱۵ آبان ماه ۱۴۰۲ می‌باشد.

مهلت ارسال معاملات فصلی پاییز ۱۴۰۲

با توجه به مهلت تعیین شده از سوی سازمان، مهلت ارسال گزارشات خرید و فروش‌ها (هزینه‌ها و درآمد) بری فصل تابستان در هر سال، ۱۵ بهمن ماه همان سال است.
به این ترتیب آخرین مهلت ارسال معاملات فصلی پاییز ۱۴۰۲ برای مودیان مشمول ارسال لیست معاملات، تا پایان روز یکشنبه، ۱۵ بهمن ماه ۱۴۰۲ می‌باشد.

مهلت ارسال معاملات فصلی زمستان ۱۴۰۲

مهلت ارسال صورت معاملات فصلی برای سه ماه زمستان تا ۱۵ اردیبهشت ماه سال بعد می‌باشد. بدین ترتیب آخرین مهلت ارسال معاملات فصلی زمستان، ۱۵ اردیبهشت سال ۱۴۰۳ خواهد بود.

توجه

لازم به ذکر است درصورتی که آخرین مهلت ارسال معاملات فصلی ( ۴۵ روز پس از پایان فصل)، مصادف با روز جمعه و یا تعطیل رسمی باشد، آخرین مهلت ارسال لیست گزارشات به روز بعد از روز تعطیلی موکول می‌شود.

حدنصاب صورت معاملات فصلی بهار ۱۴۰۲

حد نصاب معاملات فصلی مبلغی است که از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی، با احتساب برخی شاخص‌ها جهت ارزیابی مبلغ معاملات انجام شده، تعیین می‌شود.

کاربرد حدنصاب صورت معاملات فصلی

تعیین حدنصاب جهت برگزاری مناقصات و انجام تکالیف مالیاتی حائز اهمیت است. در واقع می‌توان کاربردهای تعیین حدنصاب معاملات را به صورت زیر خلاصه نمود:

  • برگزاری مناقصات در شرکت‌های دولتی
  • ثبت اموال خریداری شده به عنوان هزینه
    در صورت‌های مالی
  • ارسال صحیح صورت معاملات فصلی

∴ یکی از اصلی‌ترین کاربردهای تعیین حدنصاب معاملات در تهیه و ارسال گزارشات خرید و فروش فصلی است.

نحوه تعیین حدنصاب صورت معاملات فصلی

مطابق تبصره ۱ ماده ۳ قانون برگزاری مناقصات، وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است:
در ابتدای هر سال حدنصاب معاملات را بر اساس شاخص‌های کالا و خدمات اعلام شده از سوی بانک مرکزی جکهوری اسلامی ایران، برای تصویب به هیئت وزیران پیشنهاد دهد این پیشنهاد پس از تأیید هیئت وزیران به صورت بخشنامه ای به عموم ابلاغ می‌شود.

حدنصاب معاملات فصلی چیست؟

بر اساس ماده ۱۶۹ ق.م.م، برای انجام معاملات لازم است اطلاعات کامل طرف مقابل معامله و صورت حساب به صورت فاکتور رسمی در سامانه معاملات فصلی ثبت و گزارش شود. اما در صورتی که مبلغ خریدهای انجام شده کمتر از ۵ درصد حد نصاب معاملات کوچک آن سال باشند، می‌توان لیست گزارشات را به صورت تجمیعی در معاملات فصلی و بدون ذکر اطلاعات طرف معامله و ریز صورت حساب معامله در سامانه ثبت کرد.

به این ترتیب می‌توان حدنصاب معاملات فصلی را ۵% حد نصاب معاملات کوچک دانست.
به عبارت دیگر، در صورتی که در یک فصل، معاملات یک بنگاه اقتصادی از ۵% حد نصاب معاملات کوچک کمتر باشد، مودی نیازی به ارائه اطلاعات طرف معامله از قبیل شناسه ملی و کد اقتصادی و سایر اطلاعات هویتی او نخواهد داشت.
اما برای سایر معاملات که مبلغ آنها از این حد مشخص شده بیشتر باشد، باید اطلاعات کامل طرفین معامله ثبت شود.

تصویب نامه هیئت وزیران درخصوص حدنصاب انواع معاملات ۱۴۰۲

در آخر

تمدید مهلت و حدنصاب معاملات فصلی بهار ۱۴۰۲ متعاقبا اعلام می‌گردد.

تجمیع معاملات براساس حدنصاب معاملات فصلی یکی از امتیازاتی است که سازمان مالیاتی برای تسهیل گزارش اطلاعات، در اختیار مودیان قرار داده است.
از این رو حدنصاب معاملات یکی از مهم‌ترین مقادیری است که حسابداران باید به آن دقت داشته باشند.
این مبلغ در ابتدای هر سال و طبق شاخص بهای کالا و خدمات از سوی سازمان مالیاتی تعیین و اعلام می‌گردد.
اما تکمیل و ارسال گزارشات خرید و فروش در سامانه معاملات فصلی، جزئیاتی دارد که اطلاع از آن‌ها جز با آموزش صورت معاملات فصلی اصولی امکان‌پذیر نیست.
دقت کنید علی‌رغم اینکه ارسال صورت معاملات، پرداخت نقدی مالیات به دنبال ندارد، اما یکی از ابزارهای تعیین مالیات مودی محسوب می‌شود.


کارشناسان ما در کنار شما هستند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب