هزینه صدور صورتحساب الکترونیکی سامانه مودیان

هزینه صدور صورتحساب الکترونیکی سامانه مودیان مربوط به کارمزد و حق‌الزحمه‌ای است که بابت صادر نمودن صورتحساب الکترونیکی؛ مودیان پرداخت می‌کنند. پس از تصویب قانون پایانه‏ های فروشگاهی و سامانه مودیان انواع صورتحساب از نظر مالیاتی به دو نوع الکترونیکی و کاغذی (غیر الکترونیکی) تقسیم می‏‌شود که برای آشنایی بیشتر شما، انواع صورتحساب‏ الکترونیکی را در ادامه توضیح خواهیم داد.

هزینه صدور صورتحساب الکترونیکی سامانه مودیان

هزینه صدور صورتحساب الکترونیکی سامانه مودیان مربوط به کارمزد و حق‌الزحمه‌ای است که بابت صادر نمودن صورتحساب الکترونیکی؛ مودیان پرداخت می‌کنند.

طبق تعریف بند «ث» ماده ۱ قانون پایانه‏‌های فروشگاهی و سامانه مودیان صورتحساب الکترونیکی، صورتحسابی می‌باشد که دارای شماره منحصر به فرد مالیاتی که اطلاعات مندرج در آن، در حافظه مالیاتی فروشنده ذخیره می‏‌شود.

مشخصات و اقلام اطلاعاتی صورتحساب الکترونیکی متناسب با نوع کسب و کار توسط سازمان تعیین و اعلام می‏‌گردد.


مشاوران مالیاتی حسابا کنار شما هستند.


هزینه صدور صورتحساب الکترونیکی چقدر است؟

طبق اخبار سازمان امور مالیاتی کشور هیچ یک از مودیان مشمول پرداخت هزینه‌ای بابت صدور صورتحساب الکترونیکی نمی‌باشند.

اما روش‌هایی که برای ارسال صورتحساب الکترونیکی تعبیه شده هزینه‌هایی را دربر می‌گیرد، با آموزش‌های مشاوران مالیاتی حسابا با حداقل‌ترین هزینه صورتحساب‌های خود را می‌توانید صادر و ثیت نمایید.

نکته

از ابتدا دی ماه سال ۱۴۰۲ تمامی صنف‌ها و مشاغل ملزم به صدور صورتحساب الکترونیکی هستند، جهت کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات این سایت را مطالعه فرمایید و یا با مشاوران مالیاتی حسابا تماس بگیرید.

بیشتر از صورتحساب الکترونیکی بدانیم

پس از تصویب قانون پایانه‏ های فروشگاهی و سامانه مودیان انواع صورتحساب از نظر مالیاتی به دو نوع الکترونیکی و کاغذی (غیر الکترونیکی) تقسیم می‏‌شود که برای آشنایی بیشتر شما، انواع صورتحساب‏ الکترونیکی را در ادامه توضیح خواهیم داد.

صورتحساب الکترونیک نوع اول

صورتحساب الکترونیکی نوع اول یا همان صورتحساب با اطلاعات کامل شامل اطلاعاتی از قبیل موارد زیر می‌باشد:

    • نوع فروش: مورد اول شامل مواردی از قبیل بورس کالا، بورس انرژی، سامانه تدارکات الکترونیکی دولت، حق‏ العمل کاری، پیمانکاری، داخلی، صادراتی و نظیر آن می‌باشد.
    • نوع خریدار: مصرف کننده نهایی حقیقی یا فعال اقتصادی باید مشخص شود.
    • تاریخ و زمان صدورباید تاریخ و زمان صدور را به صورت ساعت، روز و دقیقه یادداشت کنید.
    • اطلاعات هویتی: شامل نام، نام‏ خانوادگی یا نام شخص حقوقی، شماره اقتصادی، شناسه یا کدملی یا شناسه فراگیر اتباع خارجی، اینتاکد مالیاتی، نشانی کامل و شماره پستی، شماره شعبه، برای هر دو شخص فروشنده و خریدار
    • مشخصات کالا یا خدمات ارائه شده: شناسه کالا یا خدمت و شرح کالا یا خدمت را به طور دقیق مشخص نمایید.
    • واحد سنجش: مقدار یا تعداد محصولات و کالاها باید مشخص شود.
    • مبلغ واحد: فی و مبلغ کل، تخفیفات، مالیات بر ارزش افزوده را درج کنید.
    • شرحشرح مختصری باید نسبت به فروش و کالا را در صورتحساب مشخص کنید.
    • سایر عوارض: سایر عوارض مبلغ سایر عوارض آن
    • مقدار پرداخت: مقدار پرداخت نقدی و مقدار نسیه آن حسب مورد، باشد.

صورتحساب الکترونیک نوع دوم

صورتحساب نوع دوم، صورتحسابی با اطلاعات کامل فروشنده و اطلاعات کامل کالا و خدمات و بدون اطلاعات خریدار می‌باشد، صورتحساب الکترونیکی نوع دوم نقدی تلقی شده و اعتبار مالیاتی ارزش افزوده برای آن خرید محاسبه نمی‌شود.

صورتحساب الکترونیک نوع سوم

این نوع از صورتحساب‏‌ها همان «رسید پرداخت وجه» صادره از دستگاه کارتخوان بانکی و یا درگاه الکترونیکی پرداخت که حسب مقررات اعلامی سازمان امور مالیاتی کشور، به عنوان پایانه فروشگاهی فروشنده (مودی) پذیرفته می‏‌شود، می‏‌باشند.

در این نوع صورتحساب مبلغ پرداختی و شماره سوئیچ پرداخت، شماره پذیرنده فروشگاهی، شماره پایانه، شماره پیگیری، تاریخ و زمان پرداخت و حداقل مشخصات فروشنده وجود داشته و از بابت آن‏‌ها اعتبار مالیاتی برای خریدار قابل احتساب نمی‏‌باشد.

انواع صورتحساب الکترونیک با توجه به موضوع و ماهیت

موضوع صورتحساب الکترونیک با توجه به موضوع و ماهیتی که از آن برخوردار است، می‌تواند در چند دسته طبقه بندی شود که در تصویر زیر، آن‌ها را نام برده‌ایم.

کنون که با انواع صورتحساب الکترونیکی آشنا شدیم، بهتر است با مفهوم ۴ صورتحساب و زمان صدور صورتحساب الکترونیکی آن‌ها نیز آشنا شوید:

  1. صورتحساب الکترونیکی اصلی: این همان صورتحسابی است که پس از انجام هر معامله صادر می‌‏کنید، پس بیشترین سروکار را با آن خواهید داشت.
  2. صورتحساب الکترونیکی اصلاحی: گاهی اوقات صورتحساب الکترونیکی اصلی خودتان را صادر کرده‌‏اید، اما مواردی نیاز به اصلاح دارند؛ در صورتی که اطلاعات نیازمند اصلاح شامل اطلاعات خریدار، تغییر شناسه کالا و غیره نباشد، باید برای آن صورتحساب اصلاحی صادر شود.
  3. صورتحساب الکترونیکی ابطالی: در صورتی که اطلاعاتی را از صورتحساب تغییر دهید که در ردیف اقلام اصلی باشند، صورتحساب الکترونیکی مالیات ابطالی صادر می‌‏کنید.
  4. صورتحساب الکترونیکی برگشت از فروش: در صورتی که موضوع معامله، پس از صدور صورتحساب الکترونیکی، برگشت داده شود، می‏‌توانید صورتحساب الکترونیکی برگشت از فروش را صادر کنید.



جهت کسب اطلاعات بیشتر مشاوران مالیاتی حسابا با شماره ۶۶۱۲۷۷۴۵-۰۲۱ کنار شما هستند.



صدور صورتحساب الکترونیک

همانطور که پیش‏تر گفته شد، بنابر قوانین مالیاتی جدید برای اموری مانند خرید و فروش، بازگشت از فروش نیاز به صدور صورتحساب الکترونیک می‌باشد که در ادامه در مورد روش‌‏های صدور آن توضیحات بیشتری خواهیم داد.

سامانه صدور صورتحساب الکترونیک چیست؟

سامانه‌‏هایی مانند سامانه ثامن و سامانه مودیان که مورد تایید امور مالیاتی هستند، برای صدور صورتحساب الکترونیک مورد استفاده قرار می‌‏گیرند.

مزایای صدور صورتحساب الکترونیک مالیاتی

صاحبان کسب ‏و کاری که اقدام به صدور صورتحساب الکترونیکی می‌‏کنند، امکان بهره‏‌مند شدن از مزایای خاصی را دارند. این مزایا شامل موارد زیر می‌باشد:

  • معاف شدن از جرایم مالیاتی
  • برخورداری از تسهیلات ویژه استفاده از سامانه مودیان
  • مراجعه نکردن ممیز مالیاتی به دفاتر و اسناد مودی مالیاتی

  • عدم نیاز به ثبت کامل معاملات فصلی در صورت اقدام از طریق سامانه مودیان

بخشنامه صدور صورتحساب الکترونیک

صدور صورتحساب الکترونیکی اقلام، چهارچوب های فنی و چگونگی صدور صورتحساب‌های الکترونیکی و ثبت در سامانه مودیان می‌پردازد.

در راستای پیاده سازی قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان و جمع آوری صورتحساب های الکترونیکی مودیان و ایجاد وحدت رویه در صورتحساب های الکترونیکی و کاهش خطا ایجاد شده‌ است و شما میت‌وانید برای آگاهی از جزییات قوانین صورتحساب الکترونیکی به این بخشنامه رجوع کنید.

مشمولین صدور صورتحساب الکترونیکی

مطابق بند ج ماده یک قانون پایانه‏ های فروشگاهی و سامانه مودیان مالیاتی، تمام اشخاص حقیقی (صاحبان مشاغل)، هم صنفی و هم غیرصنفی و اشخاص حقوقی موضوع فصل‏‌های چهارم و پنجم باب سوم قانون مالیات‏‌های مستقیم ملزم به ثبت نام در سامانه مودیان هستند.

براساس قانون، فروشگاه‌‏هایی که به طور مستقیم با مشتری نهایی سروکار دارند، ملزم به استفاده از پایانه‏‏ های فروشگاهی هستند، اما چنین الزام قانونی‌‏ای برای سایر مودیان وجود ندارد.

از سوی دیگر برای ارسال صورتحساب الکترونیکی طبقه بندی مشاغل را درنظر گرفته‌اند و ما آن زمانبندی را در تصویر زیر بیان نموده‌ایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب