ممنوع الخروجی بدهکاران مالیاتی

همه چیز درباره چه کسانی جزء ممنوع الخروجی بدهکاران مالیاتی هستند و یا چه اقداماتی باید انجام دهند تا رفع ممنوع الخروجی شوند.

ممنوع الخروجی بدهکاران مالیاتی

چه کسانی جزء ممنوع الخروجی بدهکاران مالیاتی هستند؟

  1. اشخاص حقیقی و شرکت غیر تولیدی که بیش‌از ۱۰میلیون تومان بدهی مالیاتی دارند، آن شخص ممنوع‌الخروج می‌باشد.
  2. افراد سرمایه‌گذار در واحدهای تولیدی که بدهی مالیاتی آن‌ها بیش از ۱۰% سرمایه و یا ۲۰۰ میلیون تومان باشد، سبب ممنوع‌الخروجی شخص حقیقی می‌گردد.

 


برای اطلاع از پکیج‌های خدمات حسابداری و مالیاتی حسابا، اینجا کلیک کنید.


اصطلاح “ممنوع الخروج مالیاتی” به وضعیت اشاره دارد که یک شخص به دلیل بدهی‌های مالی، به ویژه مالیاتی، از ترک کشور ممنوع می‌شود.
این ممنوعیت زمانی اعمال می‌شود که یک فرد بدهی‌های مالیاتی پرداخت نشده داشته باشد و اجازه خروج از کشور به او ممنوع شود تا تسویه بدهی‌هایش انجام شود.

مراحل مرتبط با ممنوع الخروج مالیاتی معمولاً سختگیرانه است و بسته به قوانین مالیاتی هر کشور متفاوت است.
فرد متاثر از این ممنوعیت باید قبل از اجازه خروج، بدهی‌های مالیاتی خود را پرداخت یا توافقی با اداره مالیات برقرار کند.

مراحل ممنوع الخروج مالیاتی شامل ارسال اطلاع رسانی رسمی، اعمال ممنوعیت بر روی پاسپورت، گرفتن به اضافه گرفتن از دارایی‌ها و در برخی موارد، اقدامات قانونی اضافی نیز ممکن است.
این اقدامات به منظور تضمین تسویه بدهی‌های مالی قبل از خروج افراد از کشور انجام می‌شود تا از فرار مالیاتی جلوگیری شود و مطمئن شود که بدهی‌ها به‌طور کامل تامین شوند.

استعلام ممنوع‌الخروجی

سازمان امور مالیاتی کشور برای آگاهی اشخاص از وضعیت ممنوع‌الخروجی:
 اقداماتی را فراهم کرده است که از جمله این اقدامات، استعلام ممنوع‌الخروجی مالیاتی به‌صورت آنلاین است.
وارد سامانه استعلام ممنوع الخروجی مالیاتی یا همان درگاه ملی خدمات مالیات سازمان امور مالیاتی کشور، با آدرس my.tax.gov.ir شوید.
در این سایت شما می‌توانید با استفاده از کد ملی، با کلیک روی گزینه استعلام ممنوع‌الخروجی، از وضعیت خود آگاه شده و قبوض بدهی‌های مالیاتی خود را پرداخت نمایید.


مشاوران مالیاتی و کارشناسان حسابداری حسابا کنار شما هستند.


 افرادی که بدهی‌های بیش از حد مجاز و یا به‌عبارتی درحدود ۵۰۰ میلیون تومان به اداره مالیاتی کشور داشته باشند، مشمول ممنوع‌الخروج مالیاتی می‌شوند.

ممنوع الخروجی مالیاتی برای افزایش تمکین افراد برای پرداخت به‌موقع مالیات و بدهی‌های کشور است.

این راه پس از بستن حساب‌های بانکی فرد و ارسال احضاریه برای پرداخت سریع بدهی، آخرین کاری است که دادستانی مالیاتی کشور برای جلوگیری از خروج ارز از کشور انجام می‌دهد.

سازمان امور مالیاتی کشور، پس از بررسی و تایید بدهکاری واحد تولیدی و غیرتولیدی شخص حقیقی یا حقوقی، روندهای قانونی و سلسله مراتبی را برای بازپس‌گیری بدهی آغاز می‌کند.

  1. دادستان مالیاتی اموال و حساب‌های بانکی فرد بدهکار را استعلام می‌گیرد تا علاوه‌بر بررسی توان پرداخت مالیات توسط شخص، حساب‌های بانکی و اموال ارزشمند او بسته و توقیف شوند.

  2. اگر اموال و دارایی‌های فرد بدهکار به‌طور کامل شناسایی نشود، اداره امور مالیاتی کشور اخطاری به‌صورت پیامک برای بدهکار ارسال می‌کند؛
    به این فرد مهلت داده می‌شود تا ظرف مدت یک ماه، اموال و دارایی‌های خود را معرفی کرده و بدهی‌های مالیاتی خود را پرداخت کند.

  3. اگر فرد بدهکار به سازمان مالیات کشور مراجعه نکرده و بدهی‌های مالیاتی خود را تسویه نکند.
    دادستان انتظامی مالیاتی بر اساس ماده قانونی ۱۸۸ قرار ممنوع الخروجی، درخواست ممنوع‌الخروجی شخص را برای معاونت دادستان کل کشور صادر می‌کند.

  4. با بررسی معاونت دادستانی کل کشور و تایید شرایط ممنوعیت خروج از کشور فرد بدهکار، حکم ممنوع‌الخروجی مالیاتی فرد برای اداره گذرنامه کشور صادر شده و در سیستم مرکزی ثبت می‌شود.

    در این حالت فرد فقط با استعلام ممنوع‌الخروجی مالیاتی از این حکم دادستانی آگاه می‌شود و تا پرداخت کامل و تسویه حساب، حکم صادره ابطال نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب