وبلاگ

نحوه پرداخت مالیات عملکرد اشخاص حقوقی

مالیات عملکرد، یک نوع مالیات است که بر اساس درآمد یا سود حاصل از عملکرد یک فرد یا یک شرکت تعیین می‌شود. در واقع، این نوع مالیات به معنای مالیات بر اساس عملکرد مالی شخص یا شرکت به عنوان یک واحد اقتصادی استفاده می‌شود. عملکرد مالی ممکن است شامل سود و زیان، درآمد تجاری، درآمد سرمایه‌گذاری، فروش دارایی‌های سرمایه‌ای و موارد مشابه باشد. مالیات عملکرد معمولاً به عنوان یک مالیات مستقیم در نظر گرفته می‌شود، زیرا مستقیماً از درآمد یا سود شخص یا شرکت کسر می‌شود و پرداخت مالیات عملکرد انجام می‌گیرد.

ادامه مطلب »

عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی و مطالبه مالیات مربوطه

نسبت به مؤدیان مالیات بر درآمد که در موعد مقرر از تسلیم اظهارنامه منبع درآمد خودداری نموده‌اند یا اصولاً طبق مقررات این قانون مکلف به تسلیم اظهارنامه در سررسید پرداخت مالیات نیستند مرور زمان مالیاتی پنج سال از تاریخ سررسید پرداخت مالیات می‌باشد و پس از گذشتن پنج سال مذکور مالیات متعلق قابل مطالبه نخواهد بود، مگر اینکه ظرف این مدت درآمد مؤدی تعیین و برگ تشخیص مالیات صادر و حداکثر ظرف سه ماه پس از انقضای پنج سال مذکور برگ تشخیص صادره به مؤدی ابلاغ شود.

ادامه مطلب »

زمان رسیدگی مالیاتی

بطور خلاصه رسیدگی مالیاتی به فرآیند بررسی و ارزیابی مالیات‌هایی است که افراد یا شرکت‌ها به دولت پرداخت می‌کنند. این فرآیند توسط مراجع مالیاتی یا ادارات مالیاتی انجام می‌شود و هدف آن اطمینان حاصل کردن از اینکه افراد و شرکت‌ها به موجب قوانین مالیاتی معتبر و معین در کشور، مالیات خود را به میزان صحیح و به موقع پرداخت کنند.

ادامه مطلب »

هزینه‌های قابل قبول مالیاتی-ماده ۱۴۷ ق.م.م

هزینه‌های مالیاتی به مجموع هزینه‌هایی اشاره دارد که یک شخص حقوقی یا حقیقی برای پرداخت مالیات به دولت، دارد.
هزینه هایی که از نظر سازمان امور مالیاتی کشور مورد تائید می‌باشد و مفاد قانونی مربوطه در این مقاله شرح داده شده است.

ادامه مطلب »