وبلاگ

اظهار نامه مالیاتی – راهنمای تکمیل اظهارنامه – اظهارنامه اشخاص حقوقی ۱۴۰۲

به طور کلی اظهارنامه مالیاتی (Income Tax Return) یک اظهارنامه رسمی است که افراد یا شرکت‌ها برای گزارش درآمدها، هزینه‌ها، اقتطاعات مالیاتی و معاملات مالی خود به سازمان‌های مالیاتی می‌دهند. این اظهارنامه‌ها معمولاً سالیانه تهیه و ارائه می‌شوند و اطلاعات مالی افراد و شرکت‌ها را در یک دوره زمانی خاص، معمولاً سال مالی گزارش می‌کنند.

ادامه مطلب »

راهکارهای قانونی کاهش مالیات

مالیات یکی از مهم‌ترین منابع درآمدی دولت است که به عنوان سوپاپ اطمینان، کارکردهای مطلوبی برای اقتصاد جامعه به همراه دارد. با افزایش و رشد نقدینگی در سطح جامعه، دولت با افزایش نرخ مالیات شرایطی را فراهم می‌سازد که تورم و نقدینگی ناشی از آن کنترل شود. همچنین در شرایط رکود اقتصادی با کاهش نرخ‌های مالیاتی در رشد و شکوفایی اقتصاد نقش مهمی ایفا کنند.

ادامه مطلب »

قانون جدید مالیات بر ارث

مالیات بر ارث از نظر قانون یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که به دارایی افراد (اعم از منقول و غیر منقول) تعلق می‌گیرد. در حقوق ایران چنانچه در اثر فوت یک نفر، مالی به وراث وی انتقال یابد، این دارایی مشمول مالیات می‌باشد و وراث قبل از تقسیم ماترک ابتدا باید مالیات بر ارث را بپردازند.

ادامه مطلب »

اظهارنامه اصلاحی ماده ۲۲۶ قانون مالیات های مستقیم

طبق ماده ۲۲۶ ق.م.م عدم تسلیم و ارسال اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر ( ۴ ماه پس‌از پایان سال مالی) از طرف مودیان که مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی خود هستند موجب عدم رسیدگی به صورت وضعیت مالی (ترازنامه) و حساب سود و زیان آن‌ها در موعد مقرر قانونی تسلیم شده است. در مهلت مذکور در ماده ۱۵۶ ق.م.م این قانون نخواهد بود.

ادامه مطلب »

تمدید مهلت و حدنصاب معاملات فصلی بهار ۱۴۰۲

مهلت معاملات فصلی بهار ۱۴۰۲ سررسید یکی از مهم‌ترین تکالیف مودیان مالیاتی است. که مهلت ارسال صورت معاملات فصلی برای هر فصل مطابق با اعلام سازمان امور مالیاتی، ۴۵ روز پس از پایان هر فصل می‌باشد که برای فصل بهار ۱۴۰۲ تا پایان ۱۵ مرداد ماه می‌باشد.

ادامه مطلب »

همه چیز درباره مالیات بر کارت به کارت

مالیات کارت به کارت، نوعی مالیات بر عملکرد یا درآمد است و به افرادی که به واسطه داشتن ۱۰۰ تراکنش در ماه و بیشتر، با جمع مبلغ ۳۵ میلیون تومان، حساب آن ها، تجاری شناسایی می شود، تعلق می گیرد و باید، از طریق سامانه مالیات بر کارت به کارت ۱۴۰۲، یعنی سایت سازمان امور مالیاتی، پرداخت گردد.

ادامه مطلب »