اینتاکد چیست؟ دریافت اینتاکد و نحوه ویرایش آن

مفهوم اینتاکد مالیاتی عبارت است از شناسه یکتا که به عبارتی جهت طبقه‌بندی مشاغل و فعالیت‌های شغلی که به منظورافزایش دقت و تمرکز بالا در طبقه‌بندی انواع فعالیت شغلی صورت می‌گیرد.

اینتاکد چیست؟

مفهوم اینتاکد مالیاتی عبارت است از شناسه یکتا که به عبارتی جهت طبقه‌بندی مشاغل و فعالیت‌های شغلی که به منظورافزایش دقت و تمرکز بالا در طبقه‌بندی انواع فعالیت شغلی صورت می‌گیرد. به سه گروه اصلی تولید، بازرگانی و خدمات تقسیم می‌شود و به هریک از مشاغل و فعالیت‌های اقتصادی زیرگروه این سه عنوان، یک کد اختصاصی با نام اینتاکد در راستای اجرای طرح هوشمندسازی نظام مالیاتی تعریف شده است. در کلامی دیگر سازمان مالیات در راستای دسترسی به اطلاعات دقیق‌تر و جزئی‌تر نسبت به طبقه‌بندی فعالیت‌های اقتصادی و مشاغل و تسهیل در پروسه امور مالیاتی، به هر فعالیت یک کد مالیاتی اختصاص می‌دهد، که اینتاکد نامیده می‌شود. اینتاکد به صورتی عمل می‌نماید تا شما با داشتن کد مالیاتی، تعریف دقیق و منحصر به فردی نسبت به نوع فعالیت خود به سازمان امور مالیاتی کشور ارائه دهید.


توجه داشته باشید که اینتاکد تعیین شده تنها در سامانه سازمان امور مالیاتی کشور کاربرد داشته وم در سایر سامانه‌ها هیچ‌گونه عملکردی نخواهد داشت.

درصد عملکرد اقتصادی اینتاکد مالیاتی

منظور از درصد فعالیت اینتاکد، میزان درصد فعالیت اقتصادی از درآمد مودی را شامل می‌شود. بنابراین فعالان اقتصادی که بیش از یک نوع فعالیت دارند می‌بایست این درصد فعالیت اقتصادی را بین فعالیت‌های مختلف خود تقسیم کنند. و در نهایت مجموع درصد فعالیت‌های یک مودی باید ۱۰۰% باشد.

کاربردهای اینتاکد مالیاتی

  • اولین و مهم‌ترین کاربرد آن، شناسایی منابع درآمد و هزینه فعالیت‌های اقتصادی برای محاسبه مالیات متعلقه به مودیان است. مالیات طبق نسبت سود فعالیت و درصد مشمول به اینتاکد اختصاصی فعالیت اقتصادی انجام شده محاسبه می‌شود.
  • فعالیت‌های کد گذاری شده (با اینتاکد) برای سازمان کاملاً شناخته شده‌اند و هیچ ابهامی درمورد آن‌ها وجود ندارد.
  • درصورت شناسایی فعالیت جدید، امکان افزودن آن به لیست فعالیت‌های دیگر وجود دارد.
  • در زمینه فعالیت‌های بازرگانی، طبقه‌بندی و کدگذاری براساس تولید داخل-وارداتی انجام شده است، این مسئله امکان استفاده از سیاست‌های حمایتی را برای این فعالیت ممکن می‌سازد.
  • امکان تطبیق و ارتباط کدهای اینتاکد با کدهای آیسیک (ISIC) وجود دارد.

نحوه دریافت اینتاکد

نحوه دریافت اینتاکد به صورت کامل با جزئیات در مقالات پیشین بیان شده است. درصورت بدست نیاوردن پاسخ سوالات خود با حسابا تماس بگیرید.

به طور خلاصه مراحل دریافت اینتاکد به شرح زیر است:

  • مراجعه به آدرس https://register.tax.gov.ir جهت ثبت نام و خدمات جامع مالیاتی
  • ورود به حساب کاربری مودی مالیاتی
  • ورود به صفحه انتخاب نوع و درصد فعالیت اقتصادی
  • به ازای تک تک فعالیت‌های اقتصادی یک سطر جدید باز کرده و نوع خدمات/کالایی که به تولید و یا فروش منجر می‌شود را انتخاب کنید
  • تعیین میزان فعالیت در حوزه انتخابی برحسب درصد؛ مجموع درصد کلیه فعالیت‌ها باید برابر با ۱۰۰ باشد
  • درج عنوان دقیق فعالیت‌های اقتصادی بر اساس مجوزهای فعالیت در بخش “شرح فعالیت”
  • تایید و ثبت نهایی اطلاعات

به این ترتیب سیستم به صورت خودکار اینتا کد مناسب را به فعالیت اقتصادی شما اختصاص می‌دهد.


ویرایش اینتاکد

فرم تقاضای ویرایش اینتاکد مالیاتی اشخاص حقیقی به شرح زیر منتشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب