تکالیف مالیاتی فروشندگان طلا و سکه

تکالیف مالیاتی برای فروشندگان طلا و سکه ممکن است بسته به قوانین مالیاتی کشور خاصی که در آن فعالیت می‌کنند، متغیر باشد. در اینجا به طور کلی، برخی اصول مالیاتی که برای فروشندگان طلا و سکه قابل توجه هستند را مطرح می‌کنم.

تکالیف مالیاتی فروشندگان طلا و سکه

تکالیف مالیاتی برای فروشندگان طلا و سکه ممکن است بسته به قوانین مالیاتی کشور خاصی که در آن فعالیت می‌کنند، متغیر باشد. در اینجا به طور کلی، برخی اصول مالیاتی که برای فروشندگان طلا و سکه قابل توجه هستند را مطرح می‌کنم. اما حتماً باید به مقررات محلی و ملی خودتان مراجعه کنید یا با یک مشاور مالیاتی محلی مشورت نمایید:

  1. مالیات بر درآمد فروش:
  • بسیاری از کشورها مالیات بر درآمد از فروش کالاها و خدمات را اجباری می‌کنند. فروش طلا و سکه نیز ممکن است تحت این مالیات قرار گیرد.
  1. مالیات بر مالکیت:
  • بعضی از کشورها ممکن است مالیات بر مالکیت برای سرمایه‌گذاری در طلا و سکه‌های ثمین تعیین کنند.
  1. مالیات بر معاملات مالی:
  • در برخی از موارد، معاملات فروش طلا و سکه به عنوان معاملات مالی شناخته می‌شوند و ممکن است مالیات مخصوص به این نوع معاملات اعمال شود.
  1. تعیین ارزش مالیاتی:
  • چگونگی تعیین ارزش مالیاتی برای طلا و سکه نیز ممکن است متفاوت باشد. برخی از کشورها از ارزش بازار (ارزش فعلی) استفاده می‌کنند و برخی دیگر از ارزش خرید (ارزش واقعی خرید) را در نظر می‌گیرند.
  1. التزامات گمرکی:
  • در برخی از موارد، الزامات گمرکی نیز بر فروش طلا و سکه تأثیر می‌گذارد.
  1. تخفیفات مالیاتی:
  • ممکن است برخی از کشورها تخفیفات مالیاتی خاصی برای سرمایه‌گذاری در طلا و سکه ارائه کنند.

توصیه می‌شود که با مشاور مالیاتیحسابا تماس بگیرید تا اطلاعات به‌روز و دقیقی در مورد تکالیف مالیاتی مرتبط با فروش طلا و سکه در کشور خودتان به دست آورید.


جهت کسب اطلاعات بیشتر و دقیق تر با مشاوران مالیاتی و کارشناسان حسابداری حسابا تماس بگیرید.


تعاریف مالیات بر درآمد و فروش طلا وسکه

مالیات بر درآمد و فروش طلا و سکه ممکن است بسته به مقررات مالیاتی مربوط به هر کشور یا منطقه متفاوت باشد. در اینجا، چند نکته کلی در مورد مالیات بر درآمد و فروش طلا و سکه را بررسی می‌کنیم:

  1. مالیات بر درآمد:
  • بسیاری از کشورها مالیات بر درآمد از فروش طلا و سکه را اجباری می‌کنند. در این صورت، سود حاصل از فروش طلا و سکه به عنوان قسمتی از درآمد شما محاسبه می‌شود و باید به مالیات اعلامی شما افزوده شود.
  1. تعیین ارزش مالیاتی:
  • ارزش مالیاتی ممکن است بر اساس ارزش واقعی خرید یا ارزش بازار طلا و سکه در زمان فروش محاسبه شود. همچنین، امکان دارد برخی کشورها از معیارهای دیگری برای تعیین ارزش مالیاتی استفاده کنند.
  1. التزامات گمرکی:
  • اگر فروش طلا و سکه در مرزها انجام شود، قوانین گمرکی نیز باید مدنظر قرار گیرند. الزامات گمرکی ممکن است تأثیر مستقیمی بر مالیات بر درآمد داشته باشد.
  1. تخفیفات مالیاتی:
  • در برخی از موارد، تخفیفات مالیاتی برای سرمایه‌گذاری در طلا و سکه ممکن است وجود داشته باشد. این تخفیفات ممکن است به عنوان اش encouragement به سرمایه‌گذاران اعطا شده باشند.
  1. مالیات بر فروش:
  • علاوه بر مالیات بر درآمد، مالیات بر فروش نیز ممکن است وارد معادلات شود. این ممکن است به صورت مستقیم به مقدار فروش یا به نسبت به مالیات بر درآمد اعمال شود.

برای دستیابی به اطلاعات دقیقتر و به‌روزتر، توصیه می‌شود با مشاور مالیاتی محلی یا دفتر مالیاتی مربوط به منطقه‌ی شما تماس بگیرید. آنها می‌توانند به شما کمک کنند تا مشخص شود چگونه مقررات مالیاتی در مورد فروش طلا و سکه در منطقه‌ی خودتان است.

مالیات بر مالکیت طلا و سکه

بسیاری از کشورها مالیات بر مالکیت یا “مالیات بر سرمایه‌گذاری” را به عنوان یکی از روش‌های تأمین درآمد دولت اعمال می‌کنند. این مالیات معمولاً بر ارزش دارایی‌های سرمایه‌گذاری شده تحت نظر دولت اعمال می‌شود، از جمله طلا و سکه. این مالیات ممکن است بر اساس ارزش بازار یا ارزش تخمینی دارایی در زمان خاصی (مثل پایان سال مالی) محاسبه شود.

برای مثال:

  1. ارزش بازار:
  • در بسیاری از موارد، مالیات بر مالکیت ممکن است بر اساس ارزش بازار طلا و سکه در زمان معینی محاسبه شود. این به معنای این است که ارزش فعلی دارایی‌ها بر اساس قیمت بازار آنها در نظر گرفته می‌شود.
  1. ارزش واقعی خرید:
  • برخی از کشورها ممکن است از ارزش واقعی خرید یا قیمتی که طلا و سکه با آن خریداری شده‌اند، برای محاسبه مالیات بر مالکیت استفاده کنند.
  1. تخفیفات مالیاتی:
  • در بعضی از موارد، کشورها ممکن است تخفیفات مالیاتی خاصی برای سرمایه‌گذاران در طلا و سکه اعمال کنند. این تخفیفات ممکن است به عنوان ایجاد انگیزه برای سرمایه‌گذاری در این دارایی‌ها ارائه شوند.

در هر صورت، مقررات مالیاتی در هر کشور ممکن است متفاوت باشد. برای دریافت اطلاعات دقیقتر و به‌روزتر در مورد مالیات بر مالکیت طلا و سکه در کشور شما، توصیه می‌شود با مشاور مالیاتی یا دفتر مالیاتی حسابا تماس بگیرید. آنها می‌توانند به شما راهنمایی کنند و اطلاعات خاص مقرر در ایران را ارائه دهند.


جهت کسب اطلاعات بیشتر و دقیق تر با مشاوران مالیاتی و کارشناسان حسابداری حسابا تماس بگیرید.


اینتاکد فروشندگان طلا و سکه

اینتاکد چیست؟

از آنجایی‌که بعد از سال ۱۳۹۷ ضرایب علی الراس مالیاتی توسط سازمان امور مالیاتی کشور منتشر نگردیده است ضریب مالیاتی به نسبت سود فعالیت و نسبت سود ناویژه در تاریخ ۱۴۰۲/۰۵/۲۴ بر مبنای اینتا کد جایگزین آن گردید بر این اساس با دسترسی به دفترچه مالیاتی سال ۱۴۰۱ می توان به محاسبه حدودی مالیات مشاغل و کسب و کارها دست پیدا کرد.

تکلیف مالیات فروشندگان طلا و سکه ۱۴۰۲
(عمده فروشان و خرده فروشان طلا و سکه) در سال ۱۴۰۲

مستفد از قوانین جدید مالیاتی مقرر در کشور ایران می‌بایست تمامی فعالان تجاری در زمینه فروش طلا و سکه به صورت عمده و خرده فروشی اعمال زیر را انجام دهند:

  1. ارسال اظهارنامه عملکرد
  2. ارسال صورتحساب های الکترونیکی در سامانه مودیان
  3. صورت معاملات فصلی
  4. اظهارنامه ارزش افزوده

اطلاعیه مالیات عملکرد فروشندگان طلا و سکه

اطلاعیه مالیات مقطوع عملکرد سال ۱۳۹۸ خریداران سکه از بانک مرکزی
یا توجه به مفاد مواد (۱) و (۹۳) قانون مالیاتهای مستقیم اصلاحی مصوب ۱۳۹۴/۴/۳۱ و بنا به اختیار حاصل از تبصره ماده (۱۰۰) قانون مذکور و به منظور تکریم مودیان و تسهیل وصول مالیات عملکرد سال ۱۳۹۸ دریافت کنندگان سکه تمام بهار آزادی از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، مقرر می دارد:

(۱) مشمولین مالیات مقطوع و تکالیف آنها

۱-۱) تمامی اشخاص حقیقی خریدار سکه از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران که در سال ۱۳۹۸ به دریافت حداکثر (۱۸۵) قطعه سکه اقدام نموده مشمول مالیات مقطوع موضوع این دستور العمل می باشند.
این گروه از خریداران سکه از نگهداری اسناد و مدارک موضوع قانون صدرالاشاره و تسلیم اظهارنامه مالیاتی معاف می باشد.
بدیهی است یا استناد قسمت اخیر تبصره ماده (۱۰۰) قانون مالیاتهای مستقیم اصلاحیه ۱۳۹۴/۴/۳۱ مالیات اشخاص موضوع این بند که اظهار نامه مالیانی خود را در موعد مقرر تسلیم نمایند بر اساس رسیدگی به استاد و مدارک ارائه شده تعیین خواهد شد.

۲-۱) مهلت پرداخت مالیات موضوع این دستور العمل حداکثر تا پایان مردادماه سال ۱۳۹۹ می باشد.

خریداران مذکور مکلفند یا مراجعه به سامانه عملیات الکترونیکی مودیان مالیانی سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی http://tax.gov.ir نسبت به پرداخت مطالبات متعلق به شرح یند (۲) این دستور العمل اقدام نمایند.
پرداخت مالیات بعد از سررسید تعیین شده موجب تعلق جریمه دیر کرد موضوع ماده ۱۹۰ قانون مالیات های مستقیم خواهد شد.
(۲) میزان مالیات مقطوع قابل پرداخت اشخاص حقیقی دریافت کننده سکه بر اساس تعداد سکه تحویلی طی سال ۱۳۹۸ (۱۲) تا (۱۰) قطعه سکه مشمول مالیات نمی باشد.

۲-۲) نسبت به مازاد (۱۰) قطعه سکه تا (۳۰) سکه به ازای هر قطعه سکه ۴.۰۰۰.۰۰۰ ریال مالیات مقطوع.

۳-۲) نسبت به مازاد (۳۰) قطعه سکه تا (۵۰) عدد سکه به ازای هر قطعه سکه ۵.۲۰۰.۰۰۰ ریال مالیات مقطوع.

۴-۲) نسبت به مازاد (۵۰) قطعه سکه تا (۱۸۵) عدد سکه به ازای هر قطعه سکه ۶۵۰۰.۰۰۰ ریال مالیات مقطوع.


نسبت به مازاد (۳۰) قطعه سکه تا (۵۰) عدد سکه به ازای هر قطعه سکه ۵.۲۰۰.۰۰۰ ریال مالیات مقطوع.

۴-۲) نسبت به مازاد (۵۰) قطعه سکه تا (۱۸۵) عدد سکه به ازای هر قطعه سکه ۶۵۰۰۰۰۰۰ ریال مالیات مقطوع.

(۳) سایر موارد

۱-۳) در خصوص اشخاصی که امکان پرداخت مالیات مقطوع موضوع این دستورالعمل را به صورت کامل تا پایان مردادماه سال ۱۳۹۹ ندارند، مالیات مقطوع تعیین شده حداکثر چهار ماه به صورت مساوی تقسیط می شود.

۲-۳) اشخاصی که در سال ۱۳۹۸ نسبت به دریافت پیش از (۱۸۵) قطعه سکه از بانک مرکزی اقدام نموده.

همچنین صاحیان مشاغلی که حسب سوابق پرونده یا مجوز صادره از سوی مراجع ذیربط به شغل مرتبط با خرید و فروش سکه اشتغال دارند.
مشمول این دستورالعمل نبوده و مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی و پرداخت مالیات متعلق در موعد مقرر پایان مردادماه ۱۳۹۹ می باشند.

۳-۳) از آنجا که مطابق حکم تبصره ماده (۱۰۰) قانون مالیاتهای مستقیم اصلاحی مصوب ۱۳۹۴/۴/۳۱ مالیات مقطوع تعیین شده مطابق بند (۲) این دستورالعمل :
در صورت عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر، قطعی و وفق مقررات قابل وصول می باشد، لذا اوراق قطعی تمامی مشمولین موضوع بند (۱) این دستورالعمل، یک ماه پس از سررسید پرداخت مالیات صادر و به مودیان ذیربط ابلاغ خواهد شد.

۴-۳) آن دسته از مشمولین این دستورالعمل که به مالیات قطعی شده اعتراض داشته باشند، اعتراض آنها برابر مقررات در هیأت حل اختلاف مالیاتی موضوع تبصره یک ماده (۲۱۶) قانون مالیاتهای مستقیم اصلاحی مصوب ۳۱/۰۴/۱۳۹۴ قابل رسیدگی خواهد بود.


مشاوران مالیاتی و کارشناسان حسابداری حسابا با شماره ۶۶۱۲۷۷۴۵-۰۲۱ کنار شما هستند.


یک پاسخ

  1. من درسال۱۳۹۶به علت بیماری قلبی وسقوط از ارتفاع وسرقت از مغازه ام مجبورشدم درسال۱۳۹۷ازطلافروشی بعلت کم سرمایه گی
    به فروش سکه اقدام وطی نامه ازاتاق اصناف موردرابه اطلاع سازمان امور مالیاتی رساندم ولی سازمان برایم مالیات وعوارض ارزش افزوده محاسبه کرده واینتاکد راهم تغییر نداده چکار کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب