مالیات واحدهای تولیدی و خدماتی

یکی از مهم‌ترین ارکان توسعه اقتصادی یک جامعه پرداخت مالیات محسوب می‌شود که در این مقاله مالیات واحدهای تولیدی و خدماتی بیان شده است.

مالیات واحدهای تولیدی و خدماتی

مالیات واحدهای تولیدی و خدماتی با نرخ صفر و سایر مراکز موضوع ماده ۱۳۲ قانون مالیات های مستقیم که دارای بیش از ۵۰ نفر نیروی شاغل باشند.

چنانچه در دوره معافیت، هرسال نسبت به سال قبل نیروی کار شاغل خود را حداقل ۵۰% افزایش دهند، به ازای هر سال افزایش کارکنان یک سال اضافه می‌شود.

تعداد نیروی کار شاغل و همچنین افزایش اشتغال نیروی کار در هر واحد با تایید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و ارائه اسناد و مدارک مربوط به فهرست بیمه تاًمین اجتماعی کارکنان محقق می‌شود.

درصورت کاهش نیروی کار از حداقل افزایش مذکور در سال بعد که از مشوق مالیاتی این بند استفاده کرده باشند، مالیات متعلق در سال کاهش، مطالبه و وصول می‌شود.

افرادی که بازنشسته، بازخرید و مستعفی می‌شوندکاهش محسوب نمی‌گردد.


برای آگاهی بیشتر مشاوران مالیاتی حسابا از طریق شماره ۶۶۱۲۷۷۴۵-۰۲۱ کنار شما هستند.


معافیت مالیاتی واحدهای تولیدی

یکی از مهم‌ترین ارکان توسعه اقتصادی یک جامعه پرداخت مالیات محسوب می‌شود.

درخصوص پرداخت مالیات کسب و کار خود می‌بایست اطلاعات کافی از انواع مالیات ها و نرخ مالیات های متعلق به انواع مشاغل داشته باشید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات ارائه شده به صورت رایگان در اختیار شما قرار داده شده است، با مراجعه به مقالات دیگر با جزئیات بیشتری از مالیات آشنا خواهید شد.

انواع مشوق‌ها و معافیت مالیاتی شرکت‌های تولیدی- ماده ۱۳۲ قانون مالیات‌های

ماده ۱۳۲ ق.م.م مشوق‌ها و معافیت‌های مختلفی را در خود دارد که تقریبا ۸ نوع فعالیت مختلف را شامل می‌شود.


 تاسیسات ایران‌گردی و جهانگردی، سرمایه‌گذاران، هتل‌ها، بیمارستان‌ها و واحدهای تولیدی و معدنی در مناطق کمتر توسعه یافته و سایر مناطق از جمله این گروه‌ها هستند.

در ادامه به انواع این مشوق‌ها بیشتر اشاره می‌کنیم. 

محاسبه مالیات با نرخ صفر واحدهای تولیدی و معدنی؛ از پنج سال تا ۱۰ سال

قانون‌گذار مالیات واحدهای تولیدی و معدنی را از تاریخ شروع فعالیت به مدت پنج سال و در مناطق محروم به مدت ۱۰ سال با نرخ صفر محاسبه می‌کند.

این ماده شامل چندین بند و تبصره بوده و اینطور بیان می‌کند:

درآمد ابرازی ناشی از فعالیت‌های تولیدی و معدنی اشخاص حقوقی غیردولتی در واحدهای تولیدی یا معدنی که از تاریخ اجرای این ماده از طرف وزارتخانه‌های ذی‌ربط برای آنها پروانه بهره‌برداری صادر یا قرارداد استخراج و فروش منعقد می‌شود.

 همچنین درآمدهای خدماتی بیمارستا‌ن‌ها، هتل‌ها و مراکز اقامتی گردشگری اشخاص یاد شده که از تاریخ مذکور از طرف مراجع قانونی ذی‌ربط برای آنها پروانه بهره‌برداری یا مجوز صادر می‌شود.

از تاریخ شروع بهره‌برداری یا استخراج یا فعالیت به مدت پنج سال و در مناطق کمتر توسعه یافته به مدت ده سال با نرخ صفر مشمول مالیات می‌باشد.

همانطور که از متن قانون مشخص است، قانون‌گذار علاوه بر واحدهای تولیدی و معدنی، برخی مراکز خدماتی از جمله بیمارستان‌ها و هتل‌ها را نیز مشمول این ماده دانسته است.


 از طرفی، واحدهای تولیدی و معدنی مناطق محروم از شرایط ویژه‌ای نسبت به واحدهای سایر مناطق برخوردار هستند. 

افزایش مشوق‌های مالیاتی واحدهای تولیدی و معدنی به شرط افزایش تعداد نیروی کار

اما یکی دیگر از از معافیت‌های شرکت‌های تولیدی و معدنی در بند «ب» ماده ۱۳۲ ق.م.م مورد اشاره قرار گرفته که مربوط به محاسبه مالیات با نرخ صفر به شرط افزایش نیروی انسانی به میزان ۵۰ درصد است.


 البته این موضوع شرایط خاص دیگری نیز دارد که در قانون اینطور مورد اشاره قرار گرفته است:

بند «ب» مده ۱۳۲ ق.م.م در ادامه بیان می‌کند
که « تعداد نیروی کار شاغل و همچنین افزایش اشتغال نیروی کار در هر واحد با تایید وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و ارائه اسناد و مدارک مربوط به فهرست بیمه تامین اجتماعی کارکنان می‌شود.

در صورت کاهش نیروی کار از حداقل افزایش مذکور در سال بعد که از مشوق مالیاتی این بند استفاده کرده باشند، مالیات متعلق در سال کاهش، مطالبه و وصول می‌شود.

افرادی که بازنشسته، بازخرید و مستعفی می‌شوند کاهش محسوب نمی‌گردد».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب