حسابا
تبصره های ماده 186 قانون مالیات های مستقیم

ماده ۱۸۶ قانون مالیات های مستقیم

ماده ۱۸۶ قانون مالیات های مستقیم و تبصره های موجود در آن

ماده ۱۸۶ قانون مالیات های مستقیم و بر طبق این ماده، اشخاص حقیقی و حقوقی برای صدور و تمدید پروانه کسب کارت های بازرگانی خود بایستی از اداره امور مالیاتی، گواهی پرداخت و یا ترتیب پرداخت بدهی مالیاتی قطعی شده خودشان را اخذ کنند.

کلیه صادرکنندگان کالا می بایست مجوزی به نام مجوز کارت بازرگانی برای ورود و خروج کالا را داشته باشند. قوانین گمرکی کشور، تمامی افراد حقیقی و حقوقی را فقط در یک سری شرایط مجاز به صادرات می‌داند. آن هم این است که کارت بازرگانی داشته باشند و همچنین در مهلت زمان مقرر تمدید کنند.

نکته مهم: اگر که در هنگام تمدید کارت بازرگانی مسئول مربوطه این ماده را اجرایی نکند. برای پرداختن مالیات‌های پرداخت شده باید با شخص خطاکار شریک شود.

تبصره ۱ ماده ۱۸۶ قانون مالیات مستقیم

در این بند آمده است که موسسات اعتباری و بانک ها برای اینکه تسهیلات را به صاحبان شغل و همچنین اشخاص حقیقی و حقوقی اعطا کنند. ملتزم به اخذ گواهی مبنی بر وصول نسخه ای از صورت مالی ارائه شده و مالیات پرداخت شده قطعی هستند. تمام قاعده های مربوط به اجرای این دستورالعمل ها از بانک مرکزی و با همکاری اداره امور مالیاتی اجرا و ابلاغ می گردنند. به همین دلیل تمامی تجار می بایست از آن دستورات تبعیت کنند.

تبصره ۲ ماده ۱۸۶ قانون مالیات های مستقیم

سازمان امور مالیاتی مجاز است مبلغی معادل یک در هزار درآمد مشمول مالیات قطعی شده صاحبان درآمد مشاغل را دریافت کند. و در حساب های مخصوص مربوط به خزانه نگهداری کند. این بودجه به منظور تشکیل مجامع و صنف های حرفه ای در امور تشخیص و وصول مالیات پرداخت ایجاد شده است. وجوه پرداختی این ماده مشمول مالیات نمی شود و مقررات در قبال آن ها مغایر مستثنی است.

تبصره ۳ ماده ۱۸۶ قانون مالیات مستقیم

این تبصره سازمان امور مالیاتی را مکلف کرده است تا اسامی مدیران مؤسسات و شرکت ها را که بدهی مالیاتی دارند (چه مالیات مستقیم و چه مالیات ارزش افزوده) اعلام کند. در مقابل اداره ثبت شرکت‌ها نیز وظیفه دارد ثبت شرکت یا مؤسسات و … را برای این اشخاص کنترل کند و به تعیین تکلیف و  اخذ مفاصا حساب از سازمان امور مالیاتی کند. همچنین اداره ثبت شرکت ها وظیفه دارند تا براساس آن از ثبت شرکت به نام افراد خطاکار جلوگیری کند. و عضویت آن‌ها در هیئت مدیره‌ شرکت‌ها را ۳ سال تعلیق کند.

تبصره ۴ ماده ۱۸۶ قانون مالیات مستقیم

براساس این تبصره سازمان امور مالیاتی وظیفه دارد، فهرست و اسامی اشخاص حقوقی را که به مدت ۵ سال فاقد فعالیت بوده‌اند را به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اعلام کنند. و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مکلف است هرگونه تغییر این اشخاص را تنها در شرایطی مجاز کند که مفاصا حساب آن‌ها با سازمان امور مالیاتی دریافت شود.

صدور گواهی ماده 186 قانون مالیات های مستقیم

نحوه صدور گواهی ماده ۱۸۶ قانون مالیات های مستقیم

طبق ماده قانون مالیات های مستقیم، صدور و  تمدید کارت های بازرگانی و همچنین پروانه کسب و کار اشخاص حقیقی و حقوقی نسبت به داشتن گواهی پرداخت بدهی قطعی می باشد. از همین رو با توجه به پیشگیری از باطل شدن حقوق دولت در وصول مالیات، اداره مربوطه بایستی به موارد ذکر شده در ذیل اعتنا کند:

اداره مربوطه می بایست در هر شرایطی همراه با رعایت نکات بندها ظرف مدت ۱۵ روز از تاریخ استعلام، گواهی مربوطه را به مودی ارائه دهند و یا اینکه به مراجع مربوطه ارسال نماید. همچنین اداره امور مالیاتی بایستی هم زمان با دریافت استعلام، دفترچه درخواست صدور و یا تمدید کارت بازرگانی را به مودیان ارائه دهند. اگر مودیان ۱ هفته پس از دریافت فرم نسبت به تکمیل و ارائه آن اقدام نکند و یا مغایرتی در آن وجود داشته باشد، به مدت ۱۵ روز از تاریخ استعلام، عدم صدور گواهی اعلام خواهد شد.

اداره امور مالیاتی با توجه به موارد زیر پاسخ را برای مراجعه مربوطه ارسال می نمایند:
  1. در شرایطی که معافیت و یا مشمول بودن مالیات مودیان در مرحله دادرسی مالیاتی باشد و سپس به مرحله قطعیت نرسیده باشد. به مدت ۳ روز ار تاریخ استعلام، گواهی بلامانع بودن صدور و تمدید به مراجع مربوطه ارسال خواهد شد.
  2. اگر که مودیان بدهی مالیاتی قطعی داشته باشند و اقدام به پرداخت آن کنند، اداره امور مالیاتی می بایست در مدت زمان مربوطه، گواهی را صادر کند و به مودی ارائه بدهد. چنانچه مودیان در مهلت مقرر نسبت به پرداخت مالیات اقدام ننمایند، باید مراتب را برای عدم صدور گواهی اطلاع بدهند.
  3. اگر مودیان نسبت به رای قطعی هیات حل اختلاف شکایت داشته باشد. اداره امور مالیاتی بایستی پس از وصول و یا قسط بندی میزان مالیات مورد قبول مودیان گواهی را نیز صادر کند.
  4. چنانچه مراجع مربوطه برای صدور، تمدید کارت بازرگانی اقدام کرده باشند، اداره امور مالیاتی مثل مراحل مربوطه باید اقدام نماید.

*گواهی صادره به مدت زمان ۳ ماه اعتبار دارد.

بند اجرایی ماده ۱۸۶ قانون مالیات های مستقیم

قانون مالیات‌های مستقیم برای تبصره‌ی ۱ ماده ۱۸۶، ضوابط اجرایی متعددی را در نظر گرفته است. در بند ۳ ضوابط اجرایی این تبصره، اداره‌ی امور مالیاتی وظایفی را دارد. تا پیش از استعلام از بانک‌ها و موسسات مالی، از ارائه‌ی هر گونه خدمات به متقاضی جلوگیری نماید.

در این مقاله سعی کردیم تمام موارد مهم در ماده ۱۸۶ قانون مالیات های مستقیم را در موسسه خدمات مالی و حسابداری شرح دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب