حسابا
پلمپ دفاتر 1401

پلمپ دفاتر قانونی ۱۴۰۱

پلمپ دفاتر قانونی ۱۴۰۱ پیش از نوشتن مطلب باید توسط اداره ثبت پلمپ شوند. این نوع دفاتر شامل دفتر کل، دفتر روزنامه، دفتر کیپه، دفتر دارایی می‌شود. پلمپ دفاتر بیشتر برای پیشگیری از وارد کردن اطلاعات اشتباه و غلط مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی و صاحبان کسب و کارها باید نسبت به ثبت و دریافت دفاتر قانونی پلمپ ۱۴۰۱ و سال ۱۴۰۲ که حاوی دو دفتر کل و روزنامه هستند، تا قبل از پایان سال جاری اقدام کنند. این کار در جلوگیری جرایم مالیاتی نقش بسیاری دارد. تنها دفتر کیپه نیاز به پلمپ و امضای اداره ثبت هم نیازی ندارد و اوراق آن بایستی دارای نمره ترتیبی باشد.

پیشنهاد می‌شود مقاله “تحریر دفاتر قانونی” را مطالعه کنید.

کاربرد دفاتر پلمپ

دریافت کارت بزرگانی: این کارت برای صادرات و واردات ضروری است و شرکتهای فعالی که در این حوزه هستند باید نسبت به دفاتر پلمپ اقدام کنند.
ارائه اظهارنامه مالیاتی: برای این امر باید دفاتر پلمپ شوند و چنانچه شرکتی از این امر سرپیچی کند، توسط دارایی جریمه می‌شود.

اشخاصی که مشمول پلمپ دفاتر ۱۴۰۱ هستند

  • مطابق ماده ۶ قانون تجارت تاجران به جز کسبه خرد و جزء، دفاتری همچون دفتر کل، روزنامه، دارایی و کیپه را به موجب قانون داشته باشند.
  • کلیه موسسات و شرکتهایی که در اداره ثبت شده اند، باید دفاتر خود را پلمپ کنند.
  • اشخاص حقوقی که در اداره ثبت شرکت ها به ثبت رسیده اند و اشخاص حقیقی که صاحب شغلی هستند، باید نسبت به پلمپ دفاتر اقدام کنند.
  • افرادی که فروش آنها ۱۰ برابر درآمد آنها از سال ۱۳۹۲ به بعد بیشتر از ۳ میلیارد تومان بوده، باید دفاتر خود را نیز پلمپ کنند.
  • اگر درآمد پزشکان و وکلا بیش از یک و نیم میلیارد تومان باشد مشمول این مورد هستند.
  • همچنین اتحادیه های صنفی هم بایستی نسبت به پلمپ دفاتر اقدام کنند.

بیشتر بخوانید: تاسیس شرکت حسابداری

اشخاصی هم هستند که بدون توجه به میزان درآمدشان مشمول پلمپ دفاتر قانونی هستند:

  • صاحبان صرافی
  • صاحبان بیمارستان و کلینیک ها
  • صاحبان فروشگاه‌های زنجیره ای
  • صاحبان هتل سه ستاره و بیشتر
  • صاحبان کارخانه
  • صاحبان بهره داران معادن
  • صاحبان و دارنگدان کارت بازرگانی

اگر نمی‌دانید چگونه دفتر نویسی کنید، می‌توانید مقاله “چگونه دفاتر قانونی بنویسیم” را بخوانید.

مهلت پلمپ دفاتر 1401

مهلت پلمپ دفاتر ۱۴۰۱

تاجران و شرکتها که مشغول به فعالیت تجاری هستند باید با توجه به  سال دفاتر را پلمپ کنند. برای پلمپ دفاتر قانونی ۱۴۰۱ تا اسفند مهلت دارید! شایان ذکر است که اگر درخواست پلمپ را تا اواخر سال ارائه نکنید، دیگر امکان پلمپ دفاتر برای شما وجود نخواهد داشت و جرایمی شامل حالتان می‌شود.

پس بهتر است زودتر از موعد نسبت به پلمپ اقدام کنید تا شلوغی سامانه در پایان سال مالی مشکلی را برایتان به وجود نیاورد و با رد احتمالی دفاتر قانونی نیز رو به رو نشوید.

مهم: اگر که شرکتی در یک سال مالی فعالیت نداشته باشد، باز هم باید پلمپ دفاتر را در مهلت زمان معین انجام دهد.

چگونگی درخواست پلمپ دفاتر قانونی

هر سال در ماه اسفند می‌توانید درخواست دفاتر قانونی سال مالی بعدی را اعلام کنید. در همین حین بایستی برای دفاتر پلمپ نیز اقدام کنید و قبل از اتمام سال مالی به اداره ثبت درخواست دهید.

عدم پلمپ دفاتر قانونی

اگر پلمپ دفاتر قانونی انجام نشوند، شما مشمول جریمه می‌شوذی. چرا که برای دریافت کد اقتصادی بایستی برای پلمپ دفتر اقدام کنید و این برای اداره امور مالیات نشان دهنده شفافیت همه چیز است. جریمه عدم ارائه دفاتر می‌تواند هر سال تغییر یابد.

مطلب مکمل: نکات مهم در تحریر دفاتر قانونی

مراحل پلمپ دفاتر قانونی 1401

مراحل پلمپ دفاتر قانونی ۱۴۰۱

(انتخاب اینکه شخص حقوقی هستید یا خیر و سال مالی)

در اولین مرحله می‌بایست در سامانه ثبت شرکت ها درخواست پلمپ دفتر را ارسال کنید. پس باید مشخص کنید شخصی حقوقی هستید یا حقیقی.

(وارد کردن اطلاعات شخصیت حقوقی)

دومین قدم این است که باید اطلاعات شخصی همانند شماره شناسنامه، تابعیت، کد پستی، شماره تلفن را درون سامانه وارد کنید. (مراحل کار از طریق پیامک اطلاع داده می‌شود، پس باید اطلاعات صحیح خود را وارد کنید)

(اطلاعات تکمیل کننده اظهارنامه پلمپ)

در گام سوم بایستی شروع سال و ماه مالی خود را وارد کنید که این تاریخ طبق اساس‌نامه تنظیم می‌گردد. (تاریخ ثبت شخصیت و تاریخ درخواست پلمپ ملاکی برای شروع سالی مالی نخواهد بود. بلکه با وارد کردن سال مالی، سامانه پایان سال مالی را مشخص می‌کند) پس از آن اطلاعاتی همچون آدرس محل دریافت پلمپ را باید وارد کنید و سپس بعد از تایید طالاعات به کاربران شماره پیگیری تعلق خواهد گرفت.

(هیات مدیره شرکت یا موسسه)

در مرحله چهارم بایستی اطلاعات شخصی که اظهارنامه را تکمیل کرده را وارد کنید و سِمَت او را نیز از لیست مشخص کنید. اطلاعات یکی از افراد هیات مدیره را باید در سایت وارد کنید.

(وارد کردن سِمَت  هیات مدیره)

در این مرحله باید اطلاعات سایر اعضای هیات مدیره را وارد سایت کنید و همچنین سِمَت اشخاص و مدت ماموریت آنها و وضعیت حق امضای اعضای هیات مدیره به سراغ مرحله بعدی بروید.

(تحویل مدارک به اداره پست)

در گام ششم نیاز است که یک فرم با نام دفتر مورد تقاضای فرد را تکمیل کنید. در چنین فرمی نوع دفتر، تعداد برگ و جلد را باید وارد کنید. پس از آن وارد صفحه تایید صحت و درستی اطلاعات خواهید شد و با تایید اظهارنامه، پلمپ مدارک موردنیاز را باید انتخاب کنید.

پس از وارد کردن اطلاعات به طور کامل و دقیق درون سایت باید اصل اظهارنامه را از اینترنت دریافت کنید و با دیگر مدارک مربوطه به اداره ثبت ارسال فرمایید. چرا که دفاتر پلمپ باید از طریق اداره پست به آدرس شما ارسال شود. در آخر شماره پیگیری و تاریخ تحویل مدارک به پست را باید در سایت وارد نمایید. پس از آن بعد از ارسال مدارک کارشناس حقوقی پرونده مورد بررسی قرار خواهد گرفت و در صورت درست بودن اطلاعات در سامانه، شما می‌توانید هزینه دفاتر پلمپ خود را پرداخت کنید(به صورت اینترنتی قابل پرداخت است)

مهم: دفاتر پلمپ تنها به نشانی شرکت ثبت شده باشد، ارسال می‌‎شود. اگر که کد پستی وارد شده اشتباه باشد یا اینکه آدرس شرکت تغییر یافته باشد، می‌توانید کدپستی را با ثبت صورت جلسه مجمع عمومی اصلاح کنید.

مدارک مورد نیاز برای پلمپ دفاتر

مدارک موردنیاز برای پلمپ دفاتر

اشخاص حقیقی

  • تصویر کارت ملی متقاضی پلمپ
  • تصویر پروانه کسب
  • اصل اظهارنامه پلمپ با مهر و امضا
  • مجوز فعالیت کسبی
  • وکالتنامه

اشخاص حقوقی

  • کپی روزنامه تاسیس
  • کپی آخرین تغییرات ثبتی شرکت در روزنامه رسمی
  • اصل وکالتنامه
  • اصل اظهارنامه پلمپ با امضا ضروری است
  • تصویر کارت ملی مدیر عامل نیز باید وجود داشته باشد

اگر به هر دلیلی دچار مشکل شدید، می‌توانید با موسسه حسابداری و مالی حسابا تماس بگیرد و یا در قسمت کامنت ها سوالات خود را مطرح کنید.

۰۲۱۶۶۱۲۷۷۴۵?

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب